Otsikko
V.1914 syntynyt äitini oli nuoruudessaan laulanut kuorossa, ja niitä lauluja hän usein vielä 60-luvullakin kotona lauleskeli. Mieleeni on jäänyt eräs…

Kysytty

V.1914 syntynyt äitini oli nuoruudessaan laulanut kuorossa, ja niitä lauluja hän usein vielä 60-luvullakin kotona lauleskeli. Mieleeni on jäänyt eräs kevätlaulu, jota en yrityksistäni huolimatta ole onnistunut löytämään. Laulu alkoi sanoilla "Nyt kevät on, nyt luonto herää, povensa auliin avajaa", ja jatkossa oli säe, jossa "niityllä kukkaset tekee terää" tai jotain sen suuntaista. Mikä laulu mahtaa olla kyseessä?

Vastaus

Vastattu

Kyseessä on Alpo Noposen runo Elämän kouluun. Melodianuotti löytyy Aksel Törnuddin toimittamasta Koulun laulukirjasta nimellä Elämän koulu ilman viittausta Noposeen. Sen saa lainaksi esimerkiksi HelMet-kirjastosta. Tätäkin perusteellisemmin samaan kysymykseen vastattiin jo joulukuussa 2018 ja ehkä sitäkin kannattaa vilkaista.

Heikki Poroila