Ulkomaisissa (Australia, Kanada ym) rajanylitysohjelmissa turistit eivät pääse maahan jos heillä on huumehistoriaa tai vaikka liikennerikkomus. Mitkä säännöt…

Kysytty

Ulkomaisissa (Australia, Kanada ym) rajanylitysohjelmissa turistit eivät pääse maahan jos heillä on huumehistoriaa tai vaikka liikennerikkomus. Mitkä säännöt Suomessa on? Samat?

Vastaus

Vastattu

Suomi kuuluu shengen-valtioihin (Schengen-valtioita ovat Alankomaat, Belgia, Espanja, Islanti, Italia, Itävalta, Kreikka, Latvia, Liechtenstein, Liettua, Luxemburg, Malta, Norja, Portugali, Puola, Ranska, Ruotsi, Saksa, Slovakia, Slovenia, Suomi, Sveitsi, Tanska, Tsekki, Unkari ja Viro.) Näiden valtioiden kansalaiset eivät tarvitse erikseen viisumia tullessaan Suomeen eli rajan yli voi liikkua vapaasti passin tai henkilökortin avulla.

Muualta kuin Shengen maista Suomeen tuleva tarvitsee viisumin.

Viisumin kieltämiseen on monia syitä:

  • sinulla ei ole hyväksyttyä, voimassaolevaa matkustusasiakirjaa
  • sinulla ei ole esittää matkasuunnitelmasi tueksi aineistoa, joilla voit osoittaa oleskelusi tarkoituksen ja edellytykset
  • sinulla ei ole toimeentuloon riittäviä varoja
  • sinulla ei ole oikeutta palata lähtömaahan eikä jatkaa kolmanteen maahan
  • edustustolla on perustellut syyt epäillä, että et aio poistua Schengen-alueelta ennen kuin hakemasi viisumin voimassaolo päättyy
  • saatat myös olla maahantulokiellossa Suomeen tai johonkin toiseen Schengen-valtioon tai sinun katsotaan vaarantavan jonkin jäsenvaltion yleistä järjestystä, kansallista turvallisuutta tai kansainvälisiä suhteita. https://um.fi/viisumi-suomeen#Tarvitsetko%20viisumin?

Huumehistoria tai vakava rikostausta saattaa siis haitata turistin pääsyä Suomeen.

Tarkempaa tietoa saa mm. Ulkoministeriön sivuilta. https://um.fi/julkaisut/-/asset_publisher/TVOLgBmLyZvu/content/maahantulo/20152