Työskentelen vanhusten kanssa joista osalla on muistiongelmia, heille luetaan kerran viikossa kirjoja.

Kysytty

Hei, työskentelen vanhusten kanssa joista osalla on muistiongelmia, heille luetaan kerran viikossa kirjoja. Tänään kokeilussa oli Donna Leon ja pitivät sitä tylsänä. Ongelmana varmaan oli keskittyminen. Pitäisi saada heidät innostumaan puoleksi tunniksi heti jostain. Haluavat esim. rakkautta tai jännitystä. Mitä suosittelisitte, ovat suomenruotsalaisia, joten ruotsinkielellä pitäisi löytyä. Onkohan vanhuksille tehty mitään suosituslistaa kirjallisuudesta? Kaikilla ei ole muistiongelmia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä pari valmista listaa, mitkä on tehty varta vasten vanhuksille. Listoissa kirjat ovat suomeksi.

Hauskat lukuvinkit

Sopivaa luettavaa senioreille

Ehtoolehdosta on ruotsiksi ensimmäinen osa Rödvin och ett misstänkt mord för tre gamla damer ja Tuomas Kyröltä on ruotsiksi käännetty Tiggaren och haren. Kate Mortonin kirjat ovat paksuja, mutta mukaansatempaavia. Mortonin historiallisissa romaneissa on niin rakkautta kuin jännittäviä perhesalaisuuksia. Ruotsiksi on käännetty mm. Den glömda trädgården ja Huset vid sjön.

Novelleja kannattaa myös kokeilla, puolessa tunnissa ehtii lukea koko jutun.

Jännitysnovelleja

Jens Lapidus - Mamma försökte
Camilla Läckberg - Mord och mandeldoft
Agatha Christie - En bra kväll för mord

Romanttisia novelleja

Jojo Moyes - Ensam i Paris och andra historier
Maeve Binchy - Hos oss på Chestnut street
Alexander McCall Smith - Himmelska förbindelser och andra kärleksäventyr