Otsikko
Tykkään kirjoittamisesta. Joskus onnistun mielestäni hyvin. Toivoisin löytäväni oman lajini, epäilen että se voisi olla jonkinlainen lyhyt proosaruno, lyyrinen…

Kysytty

Hei!
Tykkään kirjoittamisesta. Joskus onnistun mielestäni hyvin. Toivoisin löytäväni oman lajini, epäilen että se voisi olla jonkinlainen lyhyt proosaruno, lyyrinen ja vähän kertomuksellinen. Silloin olen mielestäni parhaimmillani, ja unohdan kaiken muun. Toisaalta haluaisin myös kirjoittaa pidempiä kertomuksia, ihan vain koska jotkut tarinat haluavat tulla kerrotuiksi, mutta mielestäni en kuitenkaan oikein onnistu pitkien stoorien kirjoittamisessa. Onko jokin kätevä tapa yhdistellä näitä? Stoori joka muodostuu pienten proosarunojen ketjusta? Miten löytää oma kirjoittajan lajinsa? (En tähtää julkaisemiseen, tuntuu että se vain pilaisi nautinnon. Lukijoina voivat olla "valitsemani henkilöt" ?.)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sinä päätät, miten tarinasi olisi parasta kertoa. Jos proosarunojen ketju tuntuu luontevalta tavalta kirjoittaa, kirjoita ihmeessä senkaltaisia tekstejä.

Oman kirjallisen äänen löytymisessä auttaa se, että kirjoittaa paljon ja monipuolisesti erilaisesta aiheista itseään haastaen. Tiettyyn tyyliin ei kannata jämähtää. Kirjoittaessa kannattaa päästä pois liiallisesta itsekriittisyydestä: tärkeintä on kirjoittaa, tekstiä voi aina editoida myöhemmin.

Keskeistä on myös lukea monipuolisesti ja kriittisesti kaikenlaista kirjallisuutta. Pohtia, mikä muiden teoksissa toimii ja miksi. Kannattaa tutustua avoimin mielin sellaisiinkin kirjallisuudenlajeihin, joihin ei normaalisti tutustuisi. Jännitysromaaneista voi oppia esimerkiksi sujuvaa juonenkuljetusta, historiallisista romaaneista yksityiskohtien nivoutumista tarinaan, runoudesta taloudellista, rytmikästä ja monipuolista ilmaisua. Kaikki lukeminen on hyödyllistä kirjoittamisen suhteen.

Hyödyllistä on myös saada palautetta omista teksteistä. Suopean jämäkkä luottolukija on kirjoittajalle suuri aarre.