TV1 esitti tänään ohjelman "Kuka löysi pohjoisnavan". Sen mukaan Cook 1908 ja Peary 1909 kävivät ensimmäisin pohjoisnavalla. Kuinka he tiesivä ja kuka…

Kysytty

TV1 esitti tänään ohjelman "Kuka löysi pohjoisnavan". Sen mukaan Cook 1908 ja Peary 1909 kävivät ensimmäisin pohjoisnavalla.

Kuinka he tiesivä ja kuka tänäänkään tietää olevansa pohjoisnavalla?

Esim. GPS ei kovin tarkka varsinkaan ilman DGPS:ää, jota siellä ei ole lähelläkään.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

HowStuffWorks-sivustolla kerrtotaan, että maantieteellisen pohjoisnavan voi löytää joko paikannuslaitteita (kuten GPS:ää) käyttämällä tai perinteisesti auringon, kuun ja tähtien avulla.

Katso miten eri tavoin voit yrittää löytää maantieteellisen pohjoisnavan: http://adventure.howstuffworks.com/survival/wilderness/true-north.htm

Tutkimusmatkailijat, kuten Robert E. Peary, suunnistivat taivaankappaleiden avulla ja käyttivät apunaan sekstanttia. Varmasti he tiesivätkin, että eivät tienneet sijaintiaan aivan tarkasti.

Lisätietoja:
http://www.wonderquest.com/finding-the-poles.htm