Tutkin Kuopiossa ja Suonenjoella 70 vuotta sitten sattunutta tapahtumasarjaa, jossa 17-vuotias kuopiolaisnuorukainen Silvo Sokka väitti lentäneensä…

Kysytty

Tutkin Kuopiossa ja Suonenjoella 70 vuotta sitten sattunutta tapahtumasarjaa, jossa 17-vuotias kuopiolaisnuorukainen Silvo Sokka väitti lentäneensä rakentamallaan raketilla Kupiosta Suonenjoelle 3,5 minuutissa. Kyseessä oli - ja se lienee yhä - suurin uutisankka Suomessa. Luin tapauksesta ensimmäistä kertaa synnyinkodissani Ristijärvellä, todennäköisesti Kainuun Sanomista lokakuussa 1968, jolloin olin 10-vuotias ja "rakettilennosta" oli kulunut 20 vuotta. Olisikohan tuo lehtijuttu mahdollista jäljittää? Oletan jutun olleen Kainuun Sanomissa 4.-13.10.1968 välisenä aikana.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vanhoja sanomalehtiä pääsee lukemaan mikrofilmeiltä, joita ainakin maakuntakirjastot ovat perinteisesti tarjonneet. Tosin ainakaan Seinäjoella ei Kainuun Sanomia ole tarjolla mikrofilminä, mutta todennäköisesti ainakin Oulusta, Kajaanista jne. lehti löytyy.

Toinen mahdollisuus on matkustaa paikkakunnalle, jolla sijaitsee joku Suomen ns. vapaakappalekirjastoista (Kansalliskirjasto Helsingissä, Turun yliopiston kirjasto, Åbo Akademin kirjasto, Jyväskylän yliopiston kirjasto, Eduskunnan kirjasto, Oulun yliopiston kirjasto ja Itä-Suomen yliopiston kirjasto Joensuussa). Näissä kirjastoissa on käytettävissä Kansalliskirjaston digitoitujen lehtien lukumahdollisuus myös vuotta 1929 uudemman aineiston osalta (vanhempi aineisto on vapaasti selattavissa osoitteessa  https://digi.kansalliskirjasto.fi/etusivu). Kainuun Sanomien uudempia vuosikertoja ei kuitenkaan ole ilmeisesti vielä ehditty digitoida, joten mikrofilmit ovat näin uuden aineiston osalta todennäköisesti ainoa ratkaisu.

Heikki Poroila