Tunnistaisiko joku scifi-kirjan jonka luin n. 1996 tai 1997? Kirjassa päähenkilö on orja, johon on kiinnitetty laite jolla orjuuttaja voi aiheuttaa kipua…

Kysytty

Tunnistaisiko joku scifi-kirjan jonka luin n. 1996 tai 1997?

Kirjassa päähenkilö on orja, johon on kiinnitetty laite jolla orjuuttaja voi aiheuttaa kipua kaukosäätimellä. Hän onnistuu pakenemaan avaruuteen ja saapuu siirtokuntaan, jossa on paljon muitakin karanneita orjia.

Siirtokunnassa on pääsykokeet joihin hyvin moni kuolee. Kokeita on erilaisia, mutta päähenkilön kohdalla ne ovat erittäin korkean kiviseinän kiipeäminen, androidia vastaan taisteleminen paljain käsin, ja monen päivän matkan käveleminen keskellä mutatoituneita kasveja ja eläimiä.

Viimeisessä kokeessa päähenkilö joutuu mutatoituneen hyönteisen tai muun otuksen puremaksi tai pistämäksi, tulee erittäin kipeäksi mutta parannuttuaan alkaa kehittää supervoimia: Nopea parantuminen, ajatusten lukeminen, ihmisten nukuttaminen tai tappaminen ajatusten voimalla.

Hän tuo muitakin otuksen pistettäväksi, ja heille kehittyvät samanlaiset voimat. Yhdessä he käyttävät voimia kukistaakseen orjuutta tukevan hallituksen, ja lopussa onnistuvat.

Muistan kirjasta juonen hyvin mutta en kirjailijan enkä kirjan nimeä, enkä henkilöiden nimiä. Haluaisin lukea kirjan uudestaan jos vaan keksisin mikä kirja se oli.

Jos ette tunnista kirjaa, olisiko muita vinkkejä miten kirjaa voisi etsiä? Esimerkiksi listoja suomeksi julkaistuista scifi-romaaneista?

Lisää tuntomerkkejä:
- Sijoittui selkeästi tulevaisuuteen, niin että avaruusmatkailu ja avaruudessa (ehkä asteroideihin kaiverrettuna) olevat siirtokunnat olivat arkipäivää
- Luin kirjan suomeksi mutta veikkaan että se oli käännös, todennäköisesti englannista. Ainakaan nimet eivät jääneet mieleen epätavallisina.
- Päähenkilö oli aikuinen mies, kirja oli kokonaan hänen näkökulmastaan
- Ainakin lähes kaikki tarinassa enemmän esiintyvät henkilöt olivat miehiä
- Kirja oli melko "pehmeää" scifiä, eli tieteellinen tarkkuus ei ollut kovin tärkeää
- Tyylin perusteella en ihmettelisi vaikka kirja olisi kirjoitettu jo selkeästi ennen 1990-lukua

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaivattu kirja on ranskalaisen Éliane Taïebin salanimellä Gilles Thomas julkaistu Merkityt miehet. Ranskankielinen alkuteos Les hommes marqués ilmestyi vuonna 1976, suomennos Finn Lecturan lyhytikäiseksi jääneessä Musta virta scifi -sarjassa 1992.

https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aateos_1062

"Estääkseen liikakansoituksen Viimeinen Mahdollisuus ylläpitää sisäänpääsykokeita. Se vaatii lapsiltaan, heti kun he ovat täyttäneet kaksikymmentä vuotta, kolme koetta, joiden tarkoituksena on todistaa heidän kykynsä jäädä henkiin." (s. 70)