Otsikko
Kuningatar Viktoria ja kuninkaallinen hemofilia

Kysytty

Tunnetusti osa kuningatar Viktorian jälkeläisistä (tyttäret) kantoivat hemofilia B verenvuototautia aiheuttavaa geeniä. Osa miespuolisista jälkeläisistä tähän sairastuivat. Miten on nykypäivänä, esiinttykö Euroopan nykyisillä kuningasperheiden jäsenillä, jotka ovat kuningatar Viktorian jälkeläisiä, edelleen hemofiliaa? Esim Ruotsin kuningas on Prinssi Leopoldin jälkeläinen suoraan alenevassa polvessa äitinsä kautta (Leopold sairasti kyseistä verenvuototautia).

Vastaus

Vastattu

Brittiläisen hemofiliatutkimuksen professorin Edward Tuddenhamin mukaan kuningatar Viktorian kantama verenvuototautia aiheuttava geeni on "lähes varmasti" sammunut tautiin sairastuneiden poikalasten varhaisen kuoleman vuoksi: Viktorian jälkipolvissa Leopold oli viimeinen miespuolinen jälkeläinen, joka eli lisääntymisikäiseksi saakka. Tuddenhamin artikkeli kirjassa Molecular biology in medicine sisältää havainnollistavan sukupuun geenin kulkeutumisesta Viktoriasta eteenpäin (s. 4).

Lähteet ja kirjallisuutta:
E. G. D. Tuddenham, Haemophilia : molecular biology at the centre of human disease. – Teoksessa Molecular biology in medicine
D. M. Potts & W. T. W. Potts, Queen Victoria's gene : haemophilia and the royal family
R. Lassila, P. Riikonen, E. Armstrong, Hemofiliat ja muut perinnölliset hyytymistekijöiden vajaukset. – Kirjassa Veritaudit

2 ääntä

Kommentit

Kiitos. Vaikka moni suvun sairastunut poikalapsi kuolikin nuorena, naisia oli silti mahdollisina taudin kantajina ja heillä poikalapsia. Eli onko tiedossa, että joku kuningatar Viktorian monista sadoista jälkeläisidtä tänä päivänä sairastaisi hemofiliaa?