Tuli vastaan ulkomaisella sivustolla (etsy) myyjä, joka kauppasi muumikuosisia kestositeitä. Tuntui siltä, että joku tässä nyt on vikana. Onko se sitten…

Kysytty

Hei, tuli vastaan ulkomaisella sivustolla (etsy) myyjä, joka kauppasi muumikuosisia kestositeitä. Tuntui siltä, että joku tässä nyt on vikana. Onko se sitten muumien pyhyys vai rakkaus sääntöihin, niin en osaa sanoa. Osaisitteko te? Ovatko muumit hahmoina jonkun kaiken kattavan merkkisuojan alla vai onko suoja jotenkin printtikohtainen? Voiko alakerran Eija tehdä samanlaisia ja tienata omaisuuden verisillä muumeilla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Alakerran Eijalle saattaisi käydä huonosti, jos lähtisi omin luvin muumikuosisia tuotteita myymään. Hän voi toki tehdä muumiaiheisen tuotteen ja lahjoittaa sen sinulle. Se on ok, koska rahaa ei liiku, mutta jos Eija alkaa puoliammatillisesti myymään muumiaiheisia tuotteita ilman sopimusta/lisenssiä, niin siitä ei hyvä heilu.

Moomin Characters Oy Ltd on Muumi-tuotteiden ja tuotemerkin valvonnan virallinen taho. Muumit ovat tuotemerkki eikä kuosia, kuvia tms. saa käyttää ilman lupaa. Mutta omalle tuotteelleen voi ostaa tuotelisenssin. Tuotelisenssi antaa oikeuden käyttää yleisesti tunnettua tuotemerkkiä, kuvia, filmejä ja sarjakuvastrippejä tuotteissa, julkaisuissa tai kampanjoissa. Muumikuosin käyttö vaatii arvatenkin hyvin korkealaatuisen tuotteen (esim. Arabian muumimukit). En ole varma kuinka Moomin Characters Oy Ltd suhtautuu kestositeisiin enkä osaa arvioida onko myyjällä lisenssi kuosin käyttöön. Asiaa voisi varmaan tiedustella alla olevasta linkistä, josta löytyy lisää tietoa ja yhteystiedot.

Muumituotteiden lisensoinnista saa lisätietoja täältä: https://www.moomin.com/fi/lisensointi/