Tuleeko sähkö ja kuuma vesi lämpövoimalaitoksesta?

Kysytty

Tuleeko sähkö ja kuuma vesi lämpövoimalaitoksesta?

Vastaus

Vastattu

Sähköä ja kuumaa vettä voi tulla monesta eri lähteestä. Energiateollisuus ry;n sivustolla, ks. https://energia.fi, kerrotaan lämpovoimalaitoksista, joissa tuotetaan sähköä. Talousvedestä kerrotaan Helsingin kaupungin sivustolla Talousvesi | Helsingin kaupunki, jossa on myös linkki HSY -vesihuoltosivulle.

0 ääntä

Kommentit

Lämmintä vettä tulee kahtalaista: talousvetenä ja kaukolämpönä. Kaukolämmön vesikierto on aina suljettu, eli se tulee voimalaitokselta ja palaa voimalaitokselle. Talousveden lähteet ovat moninaisemmat.

Kaukolämpö perustuu Suomessa siihen, että sähkön tuotannossa tarvitaan lauhdevettä, ja kuumentunut vesi käytetän hyödyksi sen sijaan että se laskettaisiin vesistöön. Ydinvoimaloiden lauhdevettä ei käytetä kaukolämpöön.

Islannissa kaukolämpö perustuu enemmän kuumiin lähteisiin eikä siksi aina ole suljetun kierron järjestelmä.