Otsikko
Touhulan perhe -sarjakuvassa on miespuolinen hahmo Akseli. Akseli käyttää paitaa, jossa on etupuolella mahan päällä soikea kuvio. Mikä se on? Nappiko?

Kysytty

Touhulan perhe -sarjakuvassa on miespuolinen hahmo Akseli. Akseli käyttää paitaa, jossa on etupuolella mahan päällä soikea kuvio. Mikä se on? Nappiko?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sarjakuvapiirtäjä R.C. Harvey käsittelee asiaa laajassa artikkelissaan Chic's Blondie (Blondie on Touhulan perhe- sarjakuvan alkuperäinen englanninkielinen nimi) The Comics Journal -julkaisussa. Hänen mukaansa omituinen soikio on todellakin nappi, ja se juontaa juurensa sarjakuvan alkuaikohin 1930-luvulle, jolloin Akselin hahmo oli rikkaan perheen perijä ja liikkui paljon erilaisissa juhlatilaisuuksissa. Ensin suuri nappi esiintyi vain Akselin käyttäessä smokkia, mutta lopulta se sarjakuvan sulavoituessa ja löytäessä nykyisin tunnistettavan muotonsa ilmestyi myös nappirivin tilalle Akselin työpuvun paitaan. Harvey arvelee tämän erikoisen napin olleen alkujaan kalvosinnapin tapainen koristeellinen smokin paidan irtonappi, jotka olivat tuolloin muodissa Yhdysvaltojen rikkaissa seurapiireissä.

Jutussa mainitaan myös sarjakuvan luojan Chic Youngin vitsailleen sarjakuvan piirtämistä jatkaneelle pojalleen Dean Youngille, että yksi iso nappi on paljon helpompi piirtää kuin rivi pieniä. Dean Young on kirjoittanut Blondie-sarjakuvaa 1973 vuodesta asti ja jatkaa edelleen. Nykyään sarjakuvaa piirtää John Marshall.

Suomessa Blondieta on vuosien saatossa julkaistu nimillä Touhulan perhe, Helmi ja Heikki, Akseli ja Anni ja Tipsa ja Totti.

Harveyn artikkeli on luettavissa verkossa englanniksi osoitteessa https://www.tcj.com/chics-blondie/