Törmäsin termiin "commonplace books" ja vaikka internetistä tietoja löytyykin, niin onko saatavilla mitään kirjallisuutta asiaan liittyen? Ja mahtaako termille…

Kysytty

Törmäsin termiin "commonplace books" ja vaikka internetistä tietoja löytyykin, niin onko saatavilla mitään kirjallisuutta asiaan liittyen? Ja mahtaako termille olla suomenkielistä vastinetta?
Kiitos etukäteen!

Vastaus

Vastattu

Commonplace book -termillä tarkoitetaan muistikirjaa, johon kirjoitetaan muistiin ja järjestellään kategorioittain esimerkiksi sitaatteja, havaintoja, ideoita - tai vaikkapa ostoslistoja ja reseptejä tulevaa käyttöä ja hiomista varten. Suomenkielistä vastinetta ilmaisulle ei ainakaan toistaiseksi löydy.

Termin historia vie 1600-luvulle, jolloin valistusfilosofi John Locke kirjoitti aiheesta ranskaksi. Kirjan englanninkielinen versio A new method of making common-place books  julkaistiin 1706. Locken kirja keskittyy tiedon järjestelyyn ja on vapaasti luettavissa digitoituna versiona: John Locke’s Method for Common-Place Books (1685) — The Public Domain Review.

Monet tunnetut kirjailijat vuosisatojen ajan ovat kirjanneet muistiin ideoita ja lauseiden aihioita suunnitteilla olevaa teostaan varten. Tätä aihetta tutkivaa kirjallisuutta löytyy Finna-tietokannasta tarkennetun haun aihehaulla "commonplace books". Suomenkielistä tietokirjallisuutta ei aiheesta juurikaan löydy. Hakupalvelu | Arkistot, kirjastot, museot | Finna.fi

Lähde: Commonplace Books: Creative Note-Taking Through History - Forte Labs

1 ääntä

Kommentit

Koska ilmaus on englanniksi sellainen, josta ei voi päätellä mistä on kyse, ei suomennoksenkaan tarvitse hirveän tarkka olla. Muistiinpanokirja (tai vihko) käy ihan hyvin, kunhan sen perään lisää engl. termin tms. tarkenteen ensimmäisessä kohdassa jossa sitä käyttää.