Törmäsin tähän virkkeeseen Harry Potteria lukiessani: "Häijyn näköiset naamarit toljottivat seiniltä, myyntitiskillä lojui lajitelma ihmisen luita ja katosta…

Kysytty

Törmäsin tähän virkkeeseen Harry Potteria lukiessani:

"Häijyn näköiset naamarit toljottivat seiniltä, myyntitiskillä lojui lajitelma ihmisen luita ja katosta riippui jotain ruosteisia teräväkärkisiä välineitä."

Onko tässä lauseessa käytetty sana "jotain" oikein? "Jotain" on kuitenkin yksikön partitiivimuoto siinä missä "joitain" olisi monikon.

Puhekielisesti tuo toki mielestäni toimii, ja konnotaatio tuntuu silloin olevan "tai jotain sellaista, en ole varma".

Vastaus

Vastattu

Mielenkiintoinen kysymys! Käsittääkseni oikea muoto olisi juurikin ”joitain”, sillä kyseessä on monikko. Puhekielessä asia olisi eri, kuten jo itse totesitkin. Tässä yhteydessä luulisin, että kyseessä on painovirhe, joka on jäänyt huomaamatta.

Pronominien joku ja jokin käytöstä voi lukea lisää Kielikellon ja Kielitoimiston sivuilta:

https://www.kielikello.fi/-/joku-ja-jokin

http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/haku/pronominit/ohje/540