Topeliuksen satu? Satu, jossa pikkupoika vuolee kapustaa tai kulhoa vanhempiaan varten. Ajatuksena on, että nämä, kuten isoisä nyt, aikanaan syövät nurkassa…

Kysytty

Topeliuksen satu?
Satu, jossa pikkupoika vuolee kapustaa tai kulhoa vanhempiaan varten. Ajatuksena on, että nämä, kuten isoisä nyt, aikanaan syövät nurkassa omissa oloissaan puukapustalla. Jotain tämän tapaista sadussa kerrotaan, en muista tarkkaan. Kuulin sadun joskus 60-luvulla koulussa. Mikä satu on kyseessä? Mistä Topeliuksen kirjasta sen löydän? Vai muistanko kirjoittajan väärin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on Zacharias Topeliuksen opettavainen satu nimeltään Kunnioita isääsi ja äitiäsi. Siinä perheen vanhemmat soimaavat isoisää, joka vapinaltaan läikyttää ruokaansa, ja lopulta asettavat hänet syömään nurkkaan puupurtilon kanssa. Perheen nelivuotias poika vuoleskelee puupalikkaa, ja vanhempien tiedusteltua mainitsee siitä tulevan purtilon. Eikä suinkaan porsaalle, vaan isälle ja äidille, jotka vanhoiksi tultuaan pääsevät siitä syömään nurkkaan, kuten isoisäkin. Tämä saa vanhemmat tajuamaan oman kiittämättömyytensä ja kovasydämisyytensä. Seuraa anteeksipyyntö isoisältä ja lupaus kunniasijasta perheen ruokapöydässä. Sadun lopussa muistutetaan neljännen käskyn merkityksestä. Sama aihe esiintyy myös Grimmin sadussa Vanha vaari ja pojanpoika.
Topeliuksen satu löytyy mm. kokoelmista Topelius, Zacharias : Lukemisia lapsille. Toinen osa. WSOY, 1982 (näköispainos), Topelius, Zacharias : Lukemisia lapsille 3. WSOY,1922 ja Penttilä, Aarni : Hyvästi aapiskukko (lyhennelmä). Gummerus, 1985. Grimmin satu puolestaan on mm. kokoelmissa Grimm, Jacob : Grimmin sadut III : Lumikki. Tammi, 1999 ja Grimm, Jacob : Grimmin sadut. Karisto, 1978.