Otsikko
Toivoisin saavani tietooni Lydia sekä Amanda-nimien historian sekä merkityksen.

Kysytty

Toivoisin saavani tietooni Lydia sekä Amanda-nimien historian sekä merkityksen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kustaa Vilkunan Etunimet-teoksen mukaan Lydia tai Lyydia tarkoittaa Kreikan lyydialaista. Purppuranmyyjä, Paavalin käännyttämä Lyydia oli Euroopan ensimmäinen kristitty. Lydia ja Lyydia ovat olleet melko yleisiä etunimiä Suomessa 1800-luvulta lähtien. Etunimestä on monia puhuttelumuotoja, muun muassa Lyyti, Lyylikki ja Lidia. Väestörekisterikeskuksen mukaan Lyydia on ollut kaikkein yleisin 1800- ja 1900-lukujen vaihteessa. Yhteensä nimen kantajia on Suomessa ollut 16051. Amanda tarkoittaa latinan kielessä rakastettavaa ja ystävällistä. Meillä Suomessa Amanda-nimi on myöskin melko vanha ja yleisempi kuin Lyydia. Puhuttelunimiä ovat muun muassa Manta, Manti ja Manttu. Lisää etunimivastauksia löytyy Kysy kirjastonhoitajalta-palvelun arkistosta osoitteesta: http://www.kirjastot.fi/fi-FI/tietopalvelu/arkisto.aspx. kirjoittamalla hakulaatikkoon termiksi etunimet.
Lähteet: Vilkuna, Kustaa: Etunimet, neljäs uudistettu laitos, Otava, 2005
www.vaestorekisterikeskus.fi