Toimintakertomus ei kuulu kirjanpitolain mukaisesti tilinpäätökseen. Pitääkö yhdistyksen kokouksessa toimintakertomus hyväksyä erikseen, vai riittääkö pelkkä…

Kysytty

Toimintakertomus ei kuulu kirjanpitolain mukaisesti tilinpäätökseen. Pitääkö yhdistyksen kokouksessa toimintakertomus hyväksyä erikseen, vai riittääkö pelkkä sen esittely?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Seppo Paasolaisen kirjassa Yhdistyksen hallituksen pelisäännöt toimintakertomuksesta sanotaan näin: "Hallitus esittää toimintakertomuksen yhdistyksen tai valtuuston kokoukselle hyväksyttäväksi. Kertomus joko hyväksytään tai hylätään". Jyväskylän yliopiston laatima kokoustekniikan sanasto on samoilla linjoilla: "Toimintakertomukseen liitetään tilintarkastuskertomus ja tilintarkastajien lausunto, ja se esitetään hyväksyttäväksi vuosikokouksessa”.

Lähteet:

Seppo Paasolainen: Yhdistyksen hallituksen pelisäännöt: Yhteistyösopimuksella tuloksiin

Jyväskylän yliopiston Kokoustekniikka osana kokoustaitoa -sanasto: https://kielikompassi.jyu.fi/uploads/document_userfiles/kokoustekn/sanasto.htm