Titanic - suomalainen kansanlaulu?

Kysytty

Titanic - suomalainen kansanlaulu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Titanicin haaksirikosta kertovia kansanlauluja/arkkiveisuja syntyi runsaasti onnettomuuden jälkeen. Suomessakin tunnetaan parisenkymmentä sanoituksiltaan ja melodioiltaan erilaista luomusta.

Yksi tunnetuimmista lienee hengellinen laulu "Sua kohti, Herrani", joka tunnetaan myös nimellä "Titanic-hymni". Tätä kappaletta sanottiin Titanicin orkesterin soittaneen laivan painuessa syvyyksiin.

Muita mahdollisia kappaleita voisivat olla:
"Titanicin haaksirikko"
"Titanic kun lähti"
tai "Titanicin laulu"

Tarkempaa tietoa suomenkielisistä Titanicista kertovista lauluista on Anneli Asplund koonnut teokseensa "Balladeja ja arkkiveisuja - suomalaisia kertomalauluja". Teosta on saatavissa mm. Oulun kaupunginkirjastosta.

Juuri kyseisen kappaleen löytäminen vaatisi hieman enemmän lisätietoa. Esimerkiksi, jos tiedossa olisi pätkiä laulun sanoista, se auttaisi kovasti.

8 ääntä

Kommentit

Löytyisikö jatkoa näihin sanoihin:

Sunnuntaina huhtikuun kello kymmenen illalla, kapteeni seisoi, kerrotaan, laivan komentosillalla ....