Titanic-elokuvassa tapahtuu ammuskelua laivan henkilökunnan hermostuessa. Ammuskeltiinko laivalla todellisuudessa sen upotessa?

Kysytty

Titanic-elokuvassa tapahtuu ammuskelua laivan henkilökunnan hermostuessa. Ammuskeltiinko laivalla todellisuudessa sen upotessa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

On hyvin luultavaa, että Titanicin upotessa on todella ammuttu laukauksia. Vain yksi raportoiduista ammuskeluista on pitävästi käsitelty oikeudessa (konstaapeli Lowe ampui oman todistuksensa mukaan kolme varoituslaukausta ilmaan, kun pelastusveneeseen yritti kiivetä liikaa matkustajia). Muut ampumistapaukset ovat toisen käden tiedon varassa ja epäselviä, mutta luultavasti muitakin välikohtauksia on ollut. Fiktiivisessä elokuvassa kuvattu ampumavälikohtaus tietysti eroaa jonkin verran alkuperäisestä historiallisesta tapahtumasta, mutta sillä on pohja todellisuudessa.

Englanninkielinen selvitys Titanicilla ammutuista laukauksista löytyy täältä:
http://bit.ly/1rzY2CJ