Tietokoneeni cd:n poltto-ohjelmassa on eri nopeuksia polttaa levy: 36x, 24x, 16x ja 10x. Miksi? Onko lopputulos jotenkin erilainen eri nopeuksilla?

Kysytty

Tietokoneeni cd:n poltto-ohjelmassa on eri nopeuksia polttaa levy: 36x, 24x, 16x ja 10x. Miksi? Onko lopputulos jotenkin erilainen eri nopeuksilla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mitä hitaammin ohjelma ja laitteisto polttaa uuden levyn, sitä vähemmän siinä on todennäköisesti ns. lukuvirheitä. Musiikkilevyillä asialla ei ole suurempaa merkitystä, mutta datalevyjä poltettaessa pienikin luku- tai polttovirhe voi johtaa siihen, ettei ohjelma tms. toimi ollenkaan.

Alhaisemmat polttonopeudet myös säästävät laitteistoa, jota huippunopeudella käyttäminen kuluttaa. Eli jos polton kanssa ei ole kiire, on aina suositeltavaa käyttää huippunopeutta alhaisempaa nopeutta. Hiljaa hyvä tulee.

Heikki Poroila