Liikenneviraston kirjasto
Viimeisimmät vastaukset
Kysymys |
Luettu |
Arvostelu |
Vastattu |
Avaa |
Vastaus |
Tieliikenneasetus |
1537 |
|
|
|
Ks. oheisen Finlex-linkin luku 4. http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921257
|
Miksi Helsinkiin johtavia teitä kuulee usein kutsuttavan "sisääntuloväyliksi", kun taas Turkuun johtavia kutsutaan "ulosmenoteiksi"? |
679 |
|
|
|
Sisääntulo ja ulosmeno liittyvät aika paljon ajankohtaan, josta puhutaan. Usein aamulla kysymyksessä on sisääntulo ja illalla ulosmeno. Sitten on tietenkin poikkeuspäiviä, jolloin liikenteen pääsuunta on päinvastoin.
Helposti voisi ajatella, että sisääntulosta puhutaan, kun itse asutaan alueella ja ulosmenosta, kun asutaan muualla. Siis nimittelyssä saattaa olla jotain alitajuista merkitystä. Nimitykset ovat vakiintumattomia. Sen sijaan väylä-sanalla yleensä tarkoitetaan kaksiajorataista tietä ja tie mielletään usein yksiajorataiseksi.
|
MOOTTORITIE milloin turun puolen kaksikaistanen tie helsinkiin 1 osa uudenmaankadun päästä kupittaalta valmistui enkä ensimäinen osa oli satametriä muistasin… |
851 |
|
|
|
Turun ja Helsingin välinen valtatie (Vt. 1) oli yksi Suomen ensimmäisistä valtatiehankkeista, ja se toteutettiin 1930-1951 välisenä aikana. Turun ja Piikkiön Tammisillan välinen tieosa päällystettiin ensin betonipäällysteellä 1933-1936. Tieosalla tehtiin töitä jälleen 1955, jolloin tieosan betonipäällyste purettiin ja vaihdettiin asfalttipäällysteeksi. Vt 1 oli tuolloin ensimmäinen Turun ulosmenotie, joka sai asfalttipäällysteen. Koko Turku-Helsinki väli päällystettiin asfaltilla vuoteen 1960 mennessä. 2-ajorataiseksi tie on Turun puoleisessa päässä muuttunut ilmeisesti vasta 1970-luvun alussa. Helsingin päässä tien muuttaminen 2-ajorataiseksi moottoritieksi alkoi 1956, jolloin aloitettiin ensimmäinen osuus Munkkiniemestä Espoon Gumböleen... |