MOOTTORITIE milloin turun puolen kaksikaistanen tie helsinkiin 1 osa uudenmaankadun päästä kupittaalta valmistui enkä ensimäinen osa oli satametriä muistasin…

Kysytty

MOOTTORITIE milloin turun puolen kaksikaistanen tie helsinkiin 1 osa uudenmaankadun päästä kupittaalta valmistui enkä ensimäinen osa oli satametriä muistasin se olleen 50-luvulla ja sanomalehdet kirjoitti tästä ja sitä käytiin ihailemassa että KOHTA on kaksi tietä helsinkiin ei tule enää nokka kolareita,nythän se tien kulku ON muuttunut niinkuin moni muukin asia.Ja milloinka helsingin päässä tamä tie kaksikaistaisena aloitettiin kohti turkua

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turun ja Helsingin välinen valtatie (Vt. 1) oli yksi Suomen ensimmäisistä valtatiehankkeista, ja se toteutettiin 1930-1951 välisenä aikana. Turun ja Piikkiön Tammisillan välinen tieosa päällystettiin ensin betonipäällysteellä 1933-1936. Tieosalla tehtiin töitä jälleen 1955, jolloin tieosan betonipäällyste purettiin ja vaihdettiin asfalttipäällysteeksi. Vt 1 oli tuolloin ensimmäinen Turun ulosmenotie, joka sai asfalttipäällysteen. Koko Turku-Helsinki väli päällystettiin asfaltilla vuoteen 1960 mennessä. 2-ajorataiseksi tie on Turun puoleisessa päässä muuttunut ilmeisesti vasta 1970-luvun alussa. Helsingin päässä tien muuttaminen 2-ajorataiseksi moottoritieksi alkoi 1956, jolloin aloitettiin ensimmäinen osuus Munkkiniemestä Espoon Gumböleen. Tämä ns. Tarvontie valmistui 1962.
Lisätietoja Tiehallinnon ja Turun tiepiirin arkistoista sekä teoksista: Pikeä, hikeä, autoja: tiet, liikenne ja yhteiskunta 1945-2005, Turun tiemestaripiiri; Tiemuseon julkaisuja 17. Vielä tänä syksynä ilmestyy Vt 1:n historiikki. Internetissä Vt 1:stä //fi.wikipedia.org/wiki/Turun_moottoritie