Tiedustelisin, onko mahdollista lainata oppikirjaa tietyksi ajanjaksoksi ennakkoon. Toisin sanoen tarvitsisin oppikirjaa vasta 10.9. – 26.10.2018 välisenä…

Kysytty

Hei!

Tiedustelisin, onko mahdollista lainata oppikirjaa tietyksi ajanjaksoksi ennakkoon. Toisin sanoen tarvitsisin oppikirjaa vasta 10.9. – 26.10.2018 välisenä aikana.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jos kyseessä on teos johon ei kohdistu varausta voit uusia lainan 5 kertaa. Kun tavallinen laina-aika on 4 viikkoa toimii tämä tapa hyvin, kuitenkin vain jos varauksia ei ole.

Jos kyseessä on kuitenkin haluttu teos ja on varauksia, palautetaan laina eräpäivänä eikä lainaa voi uusia.
Siinä tapauksessa kannattaa ehkä tehdä varaus kirjasta syksyä varten jo nyt, jäädyttää varaus ja poistaa jäädytys jonkin verran ennen toivottua laina-aikaa. Varaushan etenee varausjonossa myös ollessaan jäädytettynä joten tämä on aika hyvä, joskaan ei täysin varma toimintatapa; jos vaikka sata varaajaa jäädyttää varauksensa ja poistaa jäädytyksen samaan aikaan, on asiakkaan vaikeampi tietää milloin joku nide vapautuu juuri omalle varaukselle .