Tiedustelen, vieläkö Helmet-kirjastot ottavat kirjalahjoituksia vastaan. Minulla olisi lähinnä tekniikan alan ammattikirjoja sekä joitain "luonnontieteen"…

Kysytty

Tiedustelen, vieläkö Helmet-kirjastot ottavat kirjalahjoituksia vastaan. Minulla olisi lähinnä tekniikan alan ammattikirjoja sekä joitain "luonnontieteen" alueelle sijoittuvia opuksia. Myös kaunokirjallisuutta on jonkin verran tarjottavana.

Kysyn asiaa sen takia, koska huomasin tämän viestiketjun ajoittuvan ennen pandemia-aikojen alkua ja tilanne on ehkä muuttunut??

Vastaus

Vastattu

Eri kirjastoilla voi olla eri käytäntöjä kirjalahjoitusten suhteen, joten kirjoja kannattaa tarjota suoraan omaan lähikirjastoosi.

Yleisesti ottaen kirjastot ottavat vastaan sellaisia lahjoituksia, joille on käyttöä kirjaston kokoelmissa. Kaunokirjallisuudesta tällaisia ovat esimerkiksi uudet teokset, joista on varausjonoa sekä vanhemmat kirjat, joita on vähän kokoelmissa, mutta jotka ovat yhä lainattuja (klassikot ja muut vanhat halutut teokset, joista ei ole otettu uusia painoksia). Tietokirjojen puolelta käyttöä voi olla esimerkiksi sellaisilla ajanmukaisilla ammattikirjoilla ja perusteoksilla, joita käytetään yhä oppilaitoksissa oppikirjoina tai joita muuten lainataan paljon.