Otsikko
Tiedän, että eräs sukulaiseni on ollut kansanedustajaehdokkaana 1950-luvulla, mutta puoluetta tms. en tiedä. Silloinhan olivat käytössä ns. pitkät listat. …

Kysytty

Tiedän, että eräs sukulaiseni on ollut kansanedustajaehdokkaana 1950-luvulla, mutta puoluetta tms. en tiedä. Silloinhan olivat käytössä ns. pitkät listat. Mistä voi löytää kaikki kansanedustajaehdokkaina olleet henkilöt esim. sota-ajan jälkeen.
Sukututkija

Vastaus

Vastattu

Eduskunnan kirjaston kokoelmissa on mikrofilmit (mfr 164, kaksi rullaa.) eduskuntavaalien ehdokaslistojen lopullisista yhdistelmistä vuosilta 1910-1979. Listoihin merkittiin listan/ehdokkaan saama äänimäärä ja ehdokkaan nimi alleviivattiin, mikäli tuli valituksi. Joissakin mikrofilmatuissa ehdokaslistojen yhdistelmissä ei äänimäärä ole merkitty. Näitä mikrofilmejä voi lukea vain Eduskunnan kirjaston tiloissa. Tervetuloa lukemaan!

Hakua helpottaa, kun sinulla on tiedossa henkilön nimi, vaalipiiri, mitkä vaalit olivat kyseessä ja puoluekin olisi hyvä tietää. Ilman edes jotain näistä haku voi olla aikamoista hakuammuntaa.

Samat mikrofilmit löytyvät Tilastokirjastosta.

Tilastokirjastossa ei ole enää mitään paperimuotoisia vaalitilastojen perusaineistoja, vaan ne on siirretty Kansallisarkistoon. Mikrofilmien paperiversioihin on myös saatettu merkitä listan/ehdokkaan saama äänimäärä, mutta nämä paperiset yhdistelmät + julkaisemattomat työtaulukot ovat siis Kansallisarkistossa https://astia.narc.fi/uusiastia/index.html

Huomaa myös, että ennen vuotta 1954 eduskuntavaalien ehdokkaan henkilökohtainen äänimäärä ei ole yksiselitteinen, koska silloin äänestettiin listoja ja ehdokas saattoi olla ehdolla useammassa listassa ja useassa vaalipiirissä.