Otsikko
Tiedän etää valaitapyydystettiin niiden ravojen takia mutta syöivätkö valaanpyyntäjät valaan lihaa?

Kysytty

Tiedän etää valaitapyydystettiin niiden ravojen takia mutta syöivätkö valaanpyyntäjät valaan lihaa?

Vastaus

Vastattu

Historiallisesti valaita on pyydytetty ensisijaisesti ravinnoksi. Inuiitit söivät valassaaliinsa tarkkaan ja siitä, mikä ei ollut syötävää, tehtiin tarvekaluja. 1800-luvulla valaanpyynnin pääsyynä oli valaanrasva, jota käytettiin muun muassa polttoöljynä.

Valaanpyynnin kansainvälinen sääntely alkoi vuonna 1931. Nykyisin pyyntiä rajoittavat monet kansainväliset ja alueelliset sopimukset.

Lähteet:
Yle: Valasjahti ennen ja nyt
Wikipedia: Valaanpyynti