Otsikko
Tex Willer jossa Lilyth kuolee ja Tex kostaa.

Kysytty

Tex Willer jossa Lilyth kuolee ja Tex kostaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

tämä seikkailu tapahtuu vanhemmissa irtonumerolehdissä. Netissä löytyy sivusto: https://www.huvipuisto.net/tex/texhisto.htm , täältä taas selviää että tarina olisi Kuoleman hyppy niminen tarina. Tex-liuska 19 vuodelta 1956.

Lainaus sivustolta: "seikkailussa Kuoleman hyppy vangitut roistot, Brennan ja Teller, pääsevät tuttujen poliitikkojen avulla vapaaksi, ja ryhtyvät järjestämään kostoa Texille. Tietämättä, että Tex on kylästä poissa, nämä kuljetuttavat kuormallisen iso-rokon saastuttamia huopia lahjaksi Navajo-leiriin. Kylässä puhkeaa paha isorokko-epidemia, joka tappaa kymmeniä ihmisiä, myös Texin vaimon. Kun Tex palaa kylään, hän voi vain vannoa kostoa."

Näitä irtolehtinumeroita on julkaistu sittemmin Tex Willer -kirjastossa. Tex Willer kirjaston osassa numero 4 Tex menee naimisiin intiaaniprinsessa Lilythin kanssa, Tex Willer krijasto numreo 5: Pelätty Dalton-kopla kirjassa Lilyt vielä esiintyy, mutta Tex Willer kirjaston osassa 6 Kelmijahti Kanadassa ei enää Lilythiä esiinny, mutta kylläkin Lilythin ja Texin poika Kit Willer. Tex Willer kirjaston osassa 7. Kit Willer - Texin poika, Kit Willer on jo kasvanut hieman isommaksi. Jos palataan tuohon Kuoleman hyppy tarinaan, missä Lilyth kuolee, niin sivustolla mihin aiemminkin viittasin sanotaan, että:  Kerran Kit-vauva saa kuitenkin niin pahan yskän, että Texin on lähdettävä viemään tätä lähetysasemalle lääkäriin. Ja tämän lääkärireissun aikana Lilyth kuolee. Näyttäisi siis siltä, että Kuoleman hyppy tarina on jäänyt pois näistä uudelleenjulkaistuista Tex Willer kirjastoista.

Netistä kaivelemalla selviää kuitenkin, että Kuoleman hyppy tarina on julkaistu uudelleen vuonna 2002 numeroissa 1 ja 6, nimellä Paholaisen hyppy. Tämä tarina on siis tarkistettuani Tex Willer kirjaston osassa 4, missä Tex ja Lilyth menevät naimisiin. Siinä ei siis päästä vielä siihen asti, että Lilyth kuolisi ja Tex vannoisi kostoa.

Jos jostain saisi käsiinsä tuon alkuperäisen Kuoleman hyppy tarinan niin siitä voisi ehkä löytyä tarkalleen nämä tapahtumat.