Otsikko
Tervehdys, Viime keväänä 2023 oli valtakunnallisen järjestömme vuosikokouksessa käsittelyssä jäsenaloite, jonka käsittelystä siinä kokouksessa äänestettiin (so…

Kysytty

Tervehdys,

Viime keväänä 2023 oli valtakunnallisen järjestömme vuosikokouksessa käsittelyssä jäsenaloite, jonka käsittelystä siinä kokouksessa äänestettiin (so. käsitelläänkö aloite siinä kokouksessa vai ei). Esitys siitä, että tuota jäsenaloitetta ei käsitellä siinä kokouksessa voitti, ja aloite jäi käsittelemättä.

Nyt jäsenaloite on noussut uudestaan esille sillä tavalla, että järjestömme yksi toiminnallinen (hallituksen alainen) jaosto on käsitellyt tuota hylättyä aloitetta, ja ja todennut oman äänestyksensä jälkeen lähettävänsä sen taas pääjärjestön hallituksen käsiteltäväksi. Vaikka sen käsittely on em. vuosikokouksessa hylätty.

Meneekö yhdistyslain ja järjestötoiminnan periaatteiden mukaan oikein, vai onko menettelytapa yhdistystoiminnan periaatteiden mukaan väärin tai jollain tavalla moitittava?

Tämä on mielenkiintoinen elämänsektori.
Kiitokset vastauksesta!

yt: Sami

Vastaus

Vastattu

Valitettavasti meillä ei kirjastossa ole lakiasioiden asiantuntemusta, joten emme osaa ottaa kantaa siihen, onko tuossa menetelty oikein. Yhdistyslaki 26.5.1989/503 löytyy Finlexistä, https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1989/19890503. Kari Loimun teokset Yhdistyksen ABC : opas suomalaiseen yhdistystoimintaan ja Yhdistystoiminnan käsikirja  löytyvät kirjastosta, niitä kannattaa tutkia. Asiasta kannattaa keskustella lakimiesten kanssa, joissakin kirjastoissa on lakineuvontaa tarjoavia lakimiehiä, mutta en löytänyt seutunne kirjastosta sellaista, https://www.imatra.fi/kirjasto, joten lakitoimistot lienevät lähin apu.