Otsikko
Tervehdys! Työyhteisössämme heräsi mielenkiinto selvittää sanan vieska syntyperää. Vastaukseksi olemme saaneet, että se on poron talvinen jäkäläkuoppa. Mutta…

Kysytty

Tervehdys!
Työyhteisössämme heräsi mielenkiinto selvittää sanan vieska syntyperää. Vastaukseksi olemme saaneet, että se on poron talvinen jäkäläkuoppa. Mutta yksi yhteiömme jäsäen on kuullu myös legendan, että se liittyisi keski-aikaisiin saksalaisiin Suomen valloittajiin? ja sanaan Brad?? Onko tietoja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vieska-sanan alkuperää on selvitetty varsin perusteellisesti Ylivieskan kirja nimisessä teoksessa s. 35-36, josta seuraavia lainauksia.

Vieska-sanan alkuperästä on esitetty useita teorioita. Viessoa- eli viessata -verbi tarkoittaa miettiä, tuumia. Toisen teorian mukaan Viessominen on myös sauvomistapa, jolla asukkaat tulivat Ylivieskaan ja Alavieskaan.
Kolmas teoria lähtee siitä, että Ylivieskan alueella ennen asuttamista liikkuneet lappalaisetja heidän poronsa olisivat jättäneet maastoon jälkiä, joista seutu olisi saanut sittemmin nimensä. Vieska-sana näet tarkoittaa poron kaivamaa jäkäläkuoppaa, paikkaa jossa poro kaivaa jäkälää ja aluetta missä porolauma on laiduntanut. Kalajokilaakson oloissa vieska on tarkoittanut poropolkua tai porojen tasaseksi tallaamaa maata.
Kirjassa todetaan, että mikään em. teorioista ei liene oikea. Toin ne esille, jotta tiedätte minkälaisia selityksiä sanalle on olemassa.
Todennäköisin selitys sanalle liitty teoksen mukaan Kalajoen koskiin ja niiden suvantojen rannoille, mihin Ala- ja Ylävieskan asutus sijoittui. Elias Lönnrotin 1800-luvulla julkaisemassa suuressa ruotsalais-suomalainen sanakirjassa vieska-sana saa merkityksen "virtapaikka" ja "rauhallisempi virta koskien ylä- ja alapuolella. Koskiteoriaa tukee myös sanonta Koillismaalta: "Pois Taivalkoski eestä, että vieska näkyy"