Otsikko
Tervehdys! Etsin nuotteja Frerik Paciuksen säveltämään lauluun Pastorale. Suomeksi alkaa "On ammu saanut rauhaa...". Kokoelmasta Kinderlieder.Kyllä siihen…

Kysytty

Tervehdys! Etsin nuotteja Frerik Paciuksen säveltämään lauluun Pastorale. Suomeksi alkaa "On ammu saanut rauhaa...". Kokoelmasta Kinderlieder.Kyllä siihen jossain nuotit on, mutten ole päässyt vielä jäljille. Ilmoittaisitteko ystävällisesti onko tätä kirjastosta saatavissa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsitty laulu sisältyy Paciuksen vuonna 1873 julkaisemaan kokoelmaan "20 Kinderlieder nach Zeichnungen von Oscar Pletsch aus seinem Springsfeld". Kuten voi arvata, näin vanhaa nuottijulkaisua ei ole erityisen helppo löytää edes kirjastoista.

Tämä painettu nuotti sisältyy kuitenkin Kansalliskirjaston Pacius-arkiston kokoelmaan (arkisto-osoite Ms. Mus. Pacius 19). Tätä nuottia ei kuitenkaan lainata, vaan sitä täytyy tulla paikan päälle katsomaan, ellei esimerkiksi kopiosta voida sopia. Suosittelen ottamaan yhteyttä Petri Tuoviseen (petri.tuovinen@helsinki.fi) ja kysymään, pystyisivätkö he tekemään sinulle valokopion tästä laulusta.

Toinen mahdollisuus on kääntyä Turussa toimivan Åbo Akademin Sibelius-museon arkiston puoleen. Heillä nimittäin saattuu olemaan tämän laulukokoelman käsikirjoitus (arkistotunnus SmP4992). Myös Sibelius-museosta voisi kysyä valokopiota, Sanna Linjama-Mannermaa (slinjama@abo.fi). Molemmissa paikoissa täytyy varautua maksamaan valokopiosta jonkin verran.

Tuo suomenkielinen versio alkusanoilla "On ammu saanut rauhaa" löytyy valitettavasti vain äänitteenä, kun Matti Lehtinen äänitti sen Yleisradiolle vuonna 1959.

Heikki Poroila