Otsikko
Terve! Korian vanhalla kasarmialueella, Museomäentien päässä olevalla kalliolla on kantalinnoite, tässä kuvia paikalta: https://samipuranen.galleria.fi/kuvat…

Kysytty

Terve!

Korian vanhalla kasarmialueella, Museomäentien päässä olevalla kalliolla on kantalinnoite, tässä kuvia paikalta: https://samipuranen.galleria.fi/kuvat/Kuvia+sielt%C3%A4+ja+t%C3%A4%C3%A…

Onko tietoa siitä, onko tämä kyseinen kantalinnoite rakennettu venäjän vallan aikana samaan aikaan kuin varuskuntakin, vai vasta itsenäisyyden aikaan?

Vastaus

Vastattu

Kouvolan kaupungin tekniikka- ja ympäristöpalvelujen vuonna 2016 julkaiseman Pioneeripuiston asemakaavan selostuksen mukaan Museomäen päällä olevat kallioon louhitut linnoitteet ovat itsenäisyyden aikana tehtyjä rakennelmia: "1970-80-luvulla kaikkia varuskuntia linnoitettiin yllätyshyökkäyksen varalta. Nämä kenttälinnoitteet kuuluivat varuskunnan suojausjärjestelmään."

Venäläiset rakensivat vuosina 1915-17 Kymijoen länsipuolisen linnoitusvyöhykkeen Mäntyharjusta Jaalan, Elimäen ja Sippolan kautta Kotkaan. Siitä on yhä jäänteitä olemassa.

Pentti Airio & Sakari Viinikainen, Etulinjassa itään ja länteen : Kouvolan seudun sotilashistoria 1400-luvulta 2000-luvulle