Otsikko
Tekeekö yleiset kirjastot kirjallisuusterapiatyötä ja jos tekee niin missä laajuudessa ja millä paikkakunnilla?

Kysytty

Tekeekö yleiset kirjastot kirjallisuusterapiatyötä ja jos tekee niin missä laajuudessa ja millä paikkakunnilla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginkirjaston laitoskirjastoissa Lapinlahden sairaalan psykiatrisella klinikalla toimii runo- ja keskustelupiiri. Yleisenä kehityksenä voi mainita että nykyään kirjallisuusterapia koetaan terminä hiukan ongelmalliseksi, koska varsinaista terapeutin ammattitaitoa kirjastoammattilaisilla ei välttämättä ole. Kirjallisuusterapia onkin siirtynyt hiukan eri foorumaille, Suomessa toimii kirjallisuusterapiayhdistys, joka julkaiseen myös Kirjallisuusterapia -nimistä lehteä.

Kirjallisuusterapia-aiheesta löytyy seuraavat Juhani Ihanuksen toimittamat ja Kirjastopalvelun julkaisemat teokset: Sanojen liikkeitä (1985), Kantavat sanat (1989), Päiväkirjasta hypermediaan (1991), Vaieta vai sanoa (1995). Lisäksi esim. seuraavat: Reading therapy. 1988. Edit Jean M. Clarke and Eileen Bostle.London: The Library Association. Rubin, R.J. 1978. Using Bibliotherapy. A Guide to Theory and Practice. London: Oryx Press.

Aihetta käsitellään myös osoitteessa http://staff.oamk.fi/~pesillan/luovakirjoittaminen.html