Tein varauksen teokseen 26.9. ja varasin sen Vallilan kirjastoon. Kauanko kirjan saapuminen kestää ja mistä voin jatkossa tarkastaa asian?

Kysytty

Hei! Tein varauksen teokseen 26.9. ja varasin sen Vallilan kirjastoon. Kauanko kirjan saapuminen kestää ja mistä voin jatkossa tarkastaa asian?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Varauksen saapumisnopeus riippuu monesta asiasta. Jos varaus tarttui hyllyssä olevaan aamulla, se lähtee saman päivän aikana liikkeelle. Jos varaus tarttui myöhemmin, se lähtee ehkä vasta seuraavana päivänä liikkeelle. Arkipäivinä varaus tulee useimmiten 2-3 vuorokauden sisällä varaushetkestä, mutta jos varauksen tekee perjantaina, siihen väliin tulee viikonloppu, jolloin mikään asia ei juuri edisty ja todennäköisesti vasta tiistaina tai keskiviikkona varauksen voi noutaa.

Jos varaus menee varausjonoon, riippuu oman varauksen toteutuminen kokonaan siitä, miten nopeasti jono edellä liikkuu. Sitä ei voi kukaan tietää tai ennustaa, mutta hyvin karkealla tasolla voi jotain päätellä siitä, montako nidettä on varaajilla käytettävissä ja kuinka monta varaajaa on. Jos niteitä on 10, varaajia samoin 10 ja laina-aika kuukauden, voi kohtuudella odottaa saavansa varauksen noin kuukauden kuluttua, vaikka se voi nopeamminkin tulla.

Varauksen tilanteen voi tarkistaa verkossa omista tiedoista, missä lainassa olevat ja varatut ovat omina ryhminään. Kun varauksen kohdalle ilmestyy teksti MATKALLA, varaus on otettu kiinni ja kirja lähtenyt liikkeelle. Kun teksti on ODOTTAA NOUTOA, se on noutokirjastossa jo odottamassa varaajaa. HelMet-asiakas voi itse päättää, haluaako tiedon varauksen saapumisesta sähköpostilla vai tekstiviestillä.

Heikki Poroila