Teen sukututkimusta ja näen kantakortista, että henkilö on vapautettu asevelvollisuudesta 31.12.1941 LTO:n D 81 nojalla. Samassa kantakortissa näkyy myös koodi…

Kysytty

Hei,

teen sukututkimusta ja näen kantakortista, että henkilö on vapautettu asevelvollisuudesta 31.12.1941 LTO:n D 81 nojalla.

Samassa kantakortissa näkyy myös koodi E81a.

Mistähän sairaudesta on ollut kysymys?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Talvisodan aikana ja jatkosodan alussa käytössä olleen lääkärintarkastusohjesäännön mukaan kyseessä olisi seuraava vaiva:

81. Alaraajojen ja lantion viat: epämuodostumat, puuttumiset ja vammat (Vitia pelvis et extremitatum inferiorum: Deformites, defectus etc.):

a) Huomattavat muodonmuutokset ja muut pysyvät viat: lyhentyminen, jäykistyminen, surkastuminen, velttous y.m., josta on seurauksena täydellinen toimintahäiriö tai huomattava rajoitus käyttämisessä (Luxatio congenita coxae, coxa vara, valga: genu valgum, varum, recurvatum etc.)

E81 viittaa tilapäisesti kelpaamattomaan tapaukseen, jonka palveluskelpoisuuden ratkaiseminen siirretään toistaiseksi. D merkitsee vapauttamista asevelvollisuuden suorittamisesta kokonaan.

Lähde:

Lääkärintarkastusohjesääntö 1935 (L.T.O.). Asetus n:o 170/35, Valtioneuvoston kirjapaino, Helsinki 1935.