Teen pro gradu -tutkielmaa, ja eräs haastateltuni toteaa Juhani Rekolan lainanneen jossain kirjassaan toista teologia sanoen suurin piirtein näin:" -…

Kysytty

Hei,
teen pro gradu -tutkielmaa, ja eräs haastateltuni toteaa Juhani Rekolan lainanneen jossain kirjassaan toista teologia sanoen suurin piirtein näin:" - ainoastaan niinkun Jumalan armosta hän itse ei ole siinä vangin paikalla." Tämä viittaa Juhani Rekolan taustaan vankilapappina ja hänen pohdintaansa siitä, kuinka kuka tahansa voisi joutua vangiksi. Rekola siis toteaa, että vain Jumalan armosta pappi ei itse ole siinä vangin paikalla. Tämän ajatuksen hän on ilmeisesti lainannut joltain teologilta.

Kysymys kuuluukin, miten saisin selville, mikä on tuo Rekolan kirja jossa näin sanotaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Teologian tohtori ja pappi Juhani Rekola on kirjoittanut paljon. Kirjaston lähteiden kautta ei selvinnyt, mistä kirjasta etsimäsi lause on. Alla olevat Juhani Rekolan kirjat ovat lainattavissa Helmet-kirjastoista: http://www.helmet.fi/fi-FI

- Ilo pimeydessä ; Beetlehem on kaikkialla ; Ruusumaanantainsta pääsiäisaamuun
- Ruusumaanantaista pääsiäisaamuun / Juhani Rekola
- Kuva uskon tulkkina
- Kadotetun paratiisin portilla : usko kirjallisuudessa
- Tämän elämän mieli
- Kuolemantanssi
- Beetlehem on kaikkialla
- Jokainen enkeli on pelottava
- Kuitenkin Jumala on

Hänen väitöskirjansa (Helsingin yliopisto, 1971) on luettavissa lukusalilainana:

- Traaginen Reinhold Schneiderin ajattelussa = Das Tragische bei Reinhold Schneider / Juhani Rekola

Juhani Rekola on ollut yhtenä kirjoittajana myös monissa muissa kirjoissa, mm. näissä:

- Suomalaisen Jumala tänään / toimittanut Jouko Lankinen
- Minun Jumalani : Jumalan monet kasvot / toimittanut Simo Talvitie