Teen opinnäytetyötä leikkimökistä. Tarvitsisin tietoja leikkimökin historiasta, esim. milloin se yleistyi Suomessa tai muuta mielenkiintoista tietoa siitä.

Kysytty

Teen opinnäytetyötä leikkimökistä. Tarvitsisin tietoja leikkimökin historiasta, esim. milloin se yleistyi Suomessa tai muuta mielenkiintoista tietoa siitä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Leikkimökkiaiheista materiaalia löytyy yleisistä kirjastoista jonkin verran. Yksi on Kero, Esa, Leikkimökki (Gummerus, 1997). Se on teos, jossa on kertomuksia ja ajatuksia, jotka liittyvät leikkimökkiin, mutta erityisesti on mainittava, että siinä on paljon hyviä kuvia leikkimökeistä.

Leikkimökkien rakennusohjeita löytyy yleisistä kirjastoista useammasta teoksesta: esim. Jani Johannes, Snickra till dig själv eller som gåva--Tee itselle tai lahjaksi (RJS 1995); Reija Johanna, Tee itse rakenteet pihaan, puutarhaan--Bygg själv för gårdsplan och trädgård (1994); Riikonen, Antti, Suomalainen puutarhakäsikirja : suunnittele ja rakenna toiveittesi pihapiiri (WSOY 1996).

Helsingin sanomien uutisarkistosta löytyy artikkeli leikkimökeistä ja niiden historiasta osoitteesta http://www.helsinginsanomat.fi/uutisarkisto/19970422/koti/970422ko10.ht…. Siellä on mainittu muutama leikkimökkejä tutkinut tai harrastanut henkilö, esim. Pirjo Korkiakangas, jonka teoksista löytyy yleisistä kirjastoista Korkiakangas, Pirjo, Muistoista rakentuva lapsuus--agraarinen perintö lapsuuden työnteon ja leikkien muistelussa. (Suomen muinaismuistoyhdistys 1996). Teos on näköjään joka paikasta pääkaupunkiseudulla lainassa, joten sisällöstä en tällä hetkellä pysty tarkistamaan olisiko leikkimökeistä teoksessa mitään.

Yliopistokirjastoista (Jyväskylästä) löytyy Korkiakangas, Pirjo, Leikit ja leikkikalut kansanomaisen kasvatuksen osana Sumiaisissa 1900-1982 (Jyväskylä 1986), Korkiakangas, Pirjo, Leikistä työhön - työstä leikkiin : leikit ja kansanomainen kasvatus keskisuomalaisessa maaseutuyhteisössä 1900-luvulla (Jyväskylä 1989 lisensiaatintyö). Näistäkin voisi ehkä löytyä joitain mainintoja leikkimökeistä.

Voisit ehkä yrittää hakea tietoa myös leikkien historiasta kertovasta kirjallisuudesta, vaikka lähikirjastostasi hakusanoilla leikit, historia ja hakusanoilla leikkimökit sekä huvimajat.