Otsikko
Täyttyykö kokouskutsuaika, jos säännöissä on 7 vrk kutsuaika, ei mainintaa ennakkoilmoittautumisesta tai että kokous voidaan pitää 100% etäkokouksena, jos…

Kysytty

Täyttyykö kokouskutsuaika, jos säännöissä on 7 vrk kutsuaika, ei mainintaa ennakkoilmoittautumisesta tai että kokous voidaan pitää 100% etäkokouksena, jos kokouskutsu tulee 6.5., ennakkoilmoittautuminen päättyy 8.5. ja kokous pidetään 16.5., eikä kokouspaikkaa ole kuin yhteyden jakamiseen. Eli ilmoittautua voi 3 vrk ajan.

Vastaus

Vastattu

Kirjastot eivät tulkitse erilaisten yksittäistapauksien lainmukaisuutta, se on asiaan erikoistuneiden oikeustieteen asiantuntijoiden tehtävä.

Kysymyksestä ei käy ilmi, mistä kokouksesta (yhdistys, yhtiö, järjestö ym.) on kyse. Tavallisesti kokouskäytännöt kuitenkin noudattavat yhdistyslakia 503/1989.

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1989/19890503#L5P24

Yhdistyslaista löydät vastauksia myös muihin kysymyksiisi.

Lain 24. pykälä säätelee kokouskutsua:

24 § (16.7.2010/678)

Kokouskutsu

Yhdistyksen kokous on kutsuttava koolle siten kuin säännöissä on määrätty. Kokouskutsussa on mainittava kokouksen aika ja paikka ja mahdollinen ennakkoilmoittautumisvelvollisuus. (8.7.2022/663)

Jos kokoukseen voidaan osallistua myös postitse taikka tietoliikenneyhteyden ja teknisen apuvälineen avulla, tästä on mainittava kokouskutsussa. Kokouskutsussa on lisäksi mainittava tällaisen osallistumisen edellytyksistä, osallistumisen teknisestä toteutuksesta, siihen liittyvistä jäsenen puhevallan käyttämisen mahdollisista rajoituksista sekä siinä noudatettavasta menettelystä. (8.7.2022/663)

Kyse on siis säännöissä määrätystä menettelytavasta. Kannattaa myös tarkastella ennakkotapauksia, miten aiemmin yhdistyksessä on toimittu.