Tästä ei varmastikaan ole mitään tilastoja, mutta onko minkäänlaista arviota siitä, montako prosenttia suomalaisista yrittäjistä on mielipiteiltään…

Kysytty

Tästä ei varmastikaan ole mitään tilastoja, mutta onko minkäänlaista arviota siitä, montako prosenttia suomalaisista yrittäjistä on mielipiteiltään vasemmistolaisia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ongelmallista on jo se, ettei vallitse yksimielisyyttä siitä, miten määritellään "mielipiteiltään vasemmistolainen". Käytännössä asia ratkaistaan yleensä viittaamalla eduskunnassa oleviin puolueisiin, mutta siellä eivät ole kaikki näkemykset edustettuina ja rajanveto on joskus vaikeaa. Esimerkiksi Vihreitten kannattajissa on sekä selkeästi oikeistolaisesti ajattelevia että ns. "punavihreitä", jotka kuitenkin ovat päättäneet toimia Vihreissä eikä perinteisissä vasemmistopuolueissa (SDP, Vasemmistoliitto, SKP). Toisaalta tiedetään, etteivät esimerkiksi kaikki SDP:n jäsenet ole erityisen vasemmistolaisia vaan tyypillinen "oikeistodemari" on mielipiteitään varsin lähellä Kokoomuksen kannattajaa.

Yrittäjät muodostavat erittäin laajan ja heterogeenisen ihmisryhmän, mistä syystä on selvää, että yrittäjistä löytyy kaikenlaisia poliittisia näkemyksiä kannattavia. Suomessa ei kerätä minkään ammattiryhmän osalta kattavia tilastoja poliittisista näkemyksistä, joten tietoa siitä, miten näkemykset jakautuvat, ei yleisellä tasolla varmastikaan ole. Yleisesti kuitenkin ajatellaan, että yrittäjyys ja oikeistolaisuus liittyvät toisiinsa. Mitään pakkoa tähän ei tietenkään ole, eikä vasemmistolainen ajattelu sinänsä suhtaudu yrittäjyyteen kielteisesti (pikemminkin siihen, jos yrittäjä kohtelee työntekijöitään huonosti ja maksaa liian pientä palkkaa).

Niistä yrittäjistä, jotka ylipäätään haluavat poliittiselle kartalle täsmällisesti sijoittua, suurin osa lienee oikeistolaisia ja itsensä vasemmistolaisiksi mieltäviä lienee paljon vähemmän. Mikä tahansa prosenttiluku olisi kuitenkin silkkaa arvailua, joten jätän sellaisen esittämättä. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että "yrittäjähenkisyys" ei katso ihmisen poliittisia mielipiteitä, mutta erityisesti teollinen, laajamittainen yrittäminen edellyttää "kapitalistista" asennetta yrittämiseen ja sitä kautta oikeistolaista maailmankatsomusta.

Heikki Poroila