Otsikko
Tarvitsisin tietoja Mauritaniasta. Linkkejä suomenkielisille sivuille tai kirjastonkirjoja, missä olisi tietoja esimerkiksi kasveista ja eläimistä ja maan…

Kysytty

Tarvitsisin tietoja Mauritaniasta. Linkkejä suomenkielisille sivuille tai kirjastonkirjoja, missä olisi tietoja esimerkiksi kasveista ja eläimistä ja maan kasvillisuudesta.

Miten ilmasto vaikuttaa kasvillisuuteen?
Mitä eläimiä maassa on ja sen vesistöissä elää?
Ja myös kuvia.

Elinkeinot:
Miten ihmiset ansaitsevat elantonsa? Mitä luonnonvaroja alueelta löytyy?
Millaista teollisuutta?
Mitä eläimiä ja kasveja maataloudessa kasvatetaan?

Asutus:
Tärkeimmät kaupungit?
Onko harvaan vai tiheään asuttua, mikä osa maasta harvaan ja tiheään asuttua?

Ja kaikkea muuta myös.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hyvä suomenkielinen kirjasarja esimerkiksi kouluesitelmän tekijälle on Tieteen kuvalehden kirjasto -sarjaan kuuluva Maailma tänään. Mauritaniasta kerrotaan sarjan 16. osassa.

Maailma tänään [16]: Pohjois-Afrikka
Kööpenhamina : [Bonnier], cop. 1998
ISBN 87-427-0810-9 (sid.)

Muita suomenkielisiä Mauritaniasta kertovia kirjoja on pääkaupunkiseudun kaupunginkirjastoissa vähän. Edellämainitun Maailma tänään [16] lisäksi on suomenkielellä saatavissa ainoastaan

Länsi-Sahara : Viimeinen siirtomaa
Helsinki : Like : Suomen rauhanpuolustajat, 2004 (Vantaa : Dark)
ISBN 952-471-434-5 (nid.)
(Tämä kirja kertoo lähinnä konflikteista ja poliittisista kriiseistä)

Jos mauritanialainen musiikki kiinnostaa, niin tässä olisi muutamia CD-levyjä:

Malouma (esitt.)
Dunya

Malouma (esitt.)
Desert of Eden
(mauritanialaista maailmanmusiikkia ja popmusiikkia)

Chighaly, Aicha Mint (esitt.)
Griote de Mauritanie = Mauritanian Griote
(Mauritaniassa elävien griot-muusikoiden (azawan-heimo) perinteistä taidemusiikkia, joka on syntynytpääosin 1700-luvulla.)

Abba, Dimi Mint (esitt.)
Musique et chants de Mauritanie = Music and songs of Mauritania
(mauritanialaista perinnemusiikkia)

Eide, Khalifa Ould (esitt.)
Moorish music from Mauritania
(mauritanialaista perinnemusiikkia)

Internetissäkään ei ole Mauritaniasta suomeksi kovin paljon. Tässä muutama linkki:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Mauritania (Wikipedia, vapaa tietosanakirja)

http://global.finland.fi/tietopankki/maat.php?id=105 (Global Finland - Tietopankki : Ulkoasiainministeriön kehitysyhteistyö)

http://www.maailmanpakolaistilanne.net/maanosat_mauritania.html (Maailman pakolaistilanne)

Aleksi-artikkeliviitetietokannasta ei löytynyt suomen kielellä kuin yksi artikkeli Mauritaniasta. Artikkeli kertoo Afrikka filmifestivaalista.

Ensimmäiset kansat (lehden nimi)
ISSN 1457-3725
(vuosi) 2003 ; (numero) 2 ; (sivut) 13-29

Helsingin Sanomien tekstiarkistosta löytyi useita Mauritaniasta kertovia artikkeleita, useimmat niistä ovat tosin vain muutamien rivien mittaisia.
Tässä muutamia otsikkoja ja tiedot lehdestä missä artikkeli on julkaistu. (Helsingin Sanomia voi käydä lukemassa esimerkiksi pääkirjastossa Pasilassa. Vanhimmat lehdet ovat mikrofilmillä)

Heinäsirkat yhä vaaraksi Afrikassa (Helsingin Sanomat - Ulkomaat - 8.1.2005)

YK vaatii ruoka-apua Mauritaniaan (Helsingin Sanomat - Ulkomaat - 18.1.2005)

Mauritaniassa ympäristörahojen kavallussyytteitä (Helsingin Sanomat - Ulkomaat - 19.2.2004)

Afrikassa pahin heinäsirkkavuosi 15 vuoteen
Kulkusirkkaparvi voi tuhota viljapellon parissa minuutissa (Helsingin Sanomat - Ulkomaat - 5.8.2004)

Mauritanian oppositiojohtaja pidätettiin (Helsingin Sanomat - Ulkomaat - 10.11.2003)

Kuvia Mauritaniasta voi etsiä Internetistä eri hakupalvelimilla. Silloin kannattaa valita kuvahaku (esim. Altavistassa on Kuvat-välilehti ja Googlessa hakukentän yläpuolella "Kuvat". Valitsemalla sen voit hakea Internetistä kuvia valitsemastasi aiheesta).