Tarvitsisin tietoa kaikista Suomessa tehdyistä Six Sigma tutkimuksista. Onko tehty? Minkä laajuisia? Missä? Mistähän voisin lähteä kyseistä asiaa selvittämään…

Kysytty

Tarvitsisin tietoa kaikista Suomessa tehdyistä Six Sigma tutkimuksista. Onko tehty? Minkä laajuisia? Missä?

Mistähän voisin lähteä kyseistä asiaa selvittämään. Luulen että muutamissa korkeakouluissa on saatettu aihetta käsitellä tutkimuksissa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Käytettävissämme olevista tietokannoista löytyy seuraavat Suomessa tehdyt tutkimukset Six Sigma -menetelmästä (lista ei välttämättä ole täydellinen):

1) Aho, Janne: Soveltuvuustutkimus Six sigma -menetelmästä toiminnan kehittämisvälineenä raskaassa konepajateollisuusyrityksessä. Diplomityö, 98 s. Tampereen teknillinen korkeakoulu 2001.

2) Haapala, Melina: Six sigman käyttöönotto ja organisointi: suosituksen luominen ABB Transmit Oy Jakelumuuntajat LDT-linjalle. Pro gradu-työ, 82 s. Vaasan yliopisto 2001.

3) Pihlajamäki, Ari: Six Sigman periaatteet ja sovellusesimerkki tuotannon testausjärjestelmien suunnittelusta. Diplomityö, 95 s. Tampereen teknillinen yliopisto 2003.

4) Salo, Harri: Approaching six sigma quality level within mechanical components in product creation. Diplomityö, 100 s. Oulun yliopisto 2002. Tutkimus on luottamuksellinen 4.2.2007 asti, mutta siitä on olemassa myös 76-sivuinen julkinen versio.

Aiheesta löytyy runsaasti myös muuta, pääasiassa englanninkielistä kirjallisuutta. Suomeksi on ilmestynyt esim. kirja nimeltä Six sigma pähkinänkuoressa (Panu Ihalainen, Metalliteollisuuden kustannus 2001).

Halutessasi voit kysyä lisätietoja asiasta joko Lahden korkeakoulukirjastosta http://www.lahti.fi/korkeakoulukirjasto/, Kampuskirjastosta http://www.phkk.fi/tietokeskus/tietokeskukset/kampus/ tai Teknillisen korkeakoulun kirjastosta http://lib.hut.fi/ (TKK:n informaatikoille voi lähettää sähköpostia sivuilta löytyvällä lomakkeella. Seuraa linkkejä: Palvelut > Informaatiopalvelu > Tietopalvelu, www-lomake). Asiaa kannattanee tiedustella myös kauppakorkeakoulujen kirjastoista. Tieteellisten kirjastojen yhteystiedot löytyvät osoitteesta http://www.lib.helsinki.fi/tilke/yokirjastot.html. Kannattaa huomata, että ainakin osalla kirjastoista tiedonhaut ovat maksullisia. Alan oppilaitosten yhteydessä toimivina niillä saattaa kuitenkin olla käytössään tietokantoja, joihin meillä ei ole pääsyä, sekä kysymyksesi käsittelemiseen tarvittavaa laajempaa tietotaitoa.