Otsikko
Tarvitsisin tietoa ja kuvia Helsingin seudun teollisuusalueista, myös käytöstä poistuneista ja hiukan rappeutuneista.

Kysytty

Tarvitsisin tietoa ja kuvia Helsingin seudun teollisuusalueista, myös käytöstä poistuneista ja hiukan rappeutuneista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingissähän on hyvä ja kuvauksellinen teollisuusalue jo aivan kantakaupungissa, nimittäin Kvaerner Masa-Yardsin telakka ja Munkkisaaren alue. Myös Tattarisuolla, Herttoniemessä ja Sompasaaren sekä Arabian ympäristössä on paljon pien- ja vähän isompaakin teollisuutta, mukavasti jo vähän rähjääntynyttäkin. Vanhankaupunginlahdella tekniikanmuseona (www.tekniikanmuseo.fi) toimiva vanha voimalaitos on miljöönä mitä hienoin, tosin ehkä jopa jo liiankin siistiksi kunnostettu.

Kirjallisuutta helsingin teollisuusalueista löytyy jonkin verran, parhaiten Pasilan pääkirjaston Helsinki-kokoelmasta. Mene sivulle www.helmet.fi, valitse sanahaku ja kirjoita teollisuusalueet and helsinki, niin saat useammankin hakutuloksen. Etenkin kaupunginmuseon julkaisu Helsingin kantakaupungin teollisuusympäristöt - teollisuusrakennusten inventointiraportti vaikuttaa kiinnostavalta.