Tarvitsisin suomenkielistä tietoa afrikkalaisista kirjailijoista, jotka kirjoittavat jollain afrikan kielellä ja kyseisestä historiasta.

Kysytty

Tarvitsisin suomenkielistä tietoa afrikkalaisista kirjailijoista, jotka kirjoittavat jollain afrikan kielellä ja kyseisestä historiasta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Oletpas valinnut hankalan tutkielman aiheen, sillä afrikkalaisilla kielillä kirjoittavia tunnettuja kirjailijoita löytyy vain vähän. Lähes kaikki afrikkalaiset kirjailijat ovat kirjoittaneet englanniksi, ranskaksi tai portugaliksi. Sama asia heijastuu myös Arikan kirjallisuutta käsitteleviin teoksiin ja artikkeleihin, sillä niissä keskitytään lähes pelkästään englanniksi tai ranskaksi kirjoittaviin kirjailijoihin. Internetistä on kuitenkin mahdollista löytää englanniksi tietoa mm. seuraavista: Thomas Mofolo, Shaaban Robert, D.O. Fagunwa, F Kwasi Fiawoo, J H Kwabena Nketia ja Okot p'Bitek.

Jos haluat tutustua eurooppalaisilla kielillä kirjoittaviin afrikkalaisiin, niin kannattaa ehdottomasti aloittaa Ritva Niklas-Salmisen afrikkalaisen kirjallisuuden tiiviistä n. 90 sivuisesta yleisesityksestä "Johdatus Afrikan maiden kirjallisuuteen". Teoksessa esitellään lähes kaikki merkittävimmät afrikkalaiset kirjailijat ja heidän tuotantonsa. Teos on erinomainen lähtökohta tutkielman tekemiselle, koska sen kautta saat kattavan yleiskuvan koko afrikkalaisen kirjallisuuden kentästä. Mielenkiintoiselta vaikuttavista nimistä voit sitten etsiä lisätietoja esimerkiksi internetin kautta.

Toivakan kirjaston kokoelmista tätä teosta ei löydy, mutta voit varmaankin tilata sen Korpilahden, Äänekosken, Jyväskylän tai Jämsän kirjastoista.

Internetistä löytyy suomalainen afrikkalaisen kirjallisuuden lukupiiri, josta voisit ehkä kysellä lisätietoja. Lukupiiri löytyy osoitteesta http://afrikka.vuodatus.net/