Tarvitsisin jonkin novellin josta voisin tehdä kirjallisuus analyysin, tekstiä tulisi tarkastella kahdesta näistä suuntauksista: feministinen kirjallisuuden…

Kysytty

Hei! Tarvitsisin jonkin novellin josta voisin tehdä kirjallisuus analyysin, tekstiä tulisi tarkastella kahdesta näistä suuntauksista: feministinen kirjallisuuden tutkimus, struktualismi, narratologia, vastaanoton tutkimus, psykoanalyyttinen tutkimus, jälkistrukturalismi, rekonstruktio, intertekstuaalisuus tai postkoloaalinen kirjallisuuden tutkimus. Mikä olisi hyvä novelli jossa toteutuisi kaksi näistä suuntauksista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei! Teille on opinnoissa varmasti kerrottu kirjallisuusanalyysistä yleensä. Sinällään novellihan voi olla melkein mikä tahansa, jota sitten analysoit kahdesta mainitsemastasi suuntauksesta käsin.
Minna Canthin ja Maria Jotunin novellit käsittelevät paljon feminismiä, joten jos valitset heidän novellin, voit toiseksi tarkastelun suunnaksi ottaa jonkin haluamasi.
Samasta aiheesta, mutta nykykirjallisuutta, edustaa Katja Ketun novellit. Tässä nyt vaan joitakin esimerkkejä.
Jhumpa Lahirin novelleilla on usein psykologinen näkökulma ihmisiin ja ihmissuhteisiin. Asiaa tarkastellaan usein maahanmuuttajan silmin.
Näistä,mistä tahansa, saat varmasti hyvän analyysin. Mietit vaan ensin mitä suuntaukset tarkoittavat ja sovellat ne sitten novelliin.