Tarvitsisin hirveästi vinkkiä mitä lukisin seuraavaksi. Olen ehkä vähän nirso kirjojen suhteen, mutta kun löydän tyyliseni ahmin sen hetkessä ja sitten ei…

Kysytty

Hei! Tarvitsisin hirveästi vinkkiä mitä lukisin seuraavaksi. Olen ehkä vähän nirso kirjojen suhteen, mutta kun löydän tyyliseni ahmin sen hetkessä ja sitten ei olekaan mitään luettavaa. Luin viimeksi Deborah Spungenin ''Nancy''-kirjan. Rakastuin siihen toden teolla ja nyyt etsisin saman tyylistä. Muita suosikki kirjojani ovat Torey Haydenin teokset joista kaikki on jo luettu. Kirjan teemana pitäisi/voisi olla huumeet, alkoholi, nuoruus, itsetuhoisuus ym. Tositarinat ovat erityisen lähellä sydäntäni. Esim. Courtney Loven elämänkerta kiinnostaisi, mutta sitä kun ei ole suomennettuna. Vaikka aiheeni ovat rankkoja kirjassa pitäisi olla toivoa ja jonkin laista välittämistä, kuten edellä mainituissa suosikeissani. Kirja kiinnostaa myös jos siihen liittyy rockmusiikki (musiikki ylipäätään), nuorehko naispäähenkilö ja 1960-1980 luvut. Anteeksi, että olen näin vaativa asiakas :D Kiitoksia jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voisit ehkä tykätä seuraavista teoksista:

Des Barres, Pamela: Kuumana bändiin : bändärin tunnustukset. Kuuluisan bändärin muistelmat. Pamela Des Barres tunsi 1960- ja 70-lukujen rocktähdet mm. Jimmy Pagen, Mick Jaggerin, Jim Morrisonin ja Alice Cooperin.

Des Barres, Pamela: Let's spend the night together : Bändäreitä ja takahuoneiden muusia. Jatko-osa edelliselle kirjalle. Des Barres kuvaa muiden tuntemiensa bändäreiden vaiheita.

Echols, Alice: Janis Joplin: paratiisin arvet. Nuorena heroiinin yliannostuksen kuolleen rokkarin ja hipin elämäkerta. Joplin kuoli vuonna 1970.

Smith, Patti: Ihan kakaroita. Kertoo runoilija ja muusikko Patti Smithin nuoruusvuosista, elämästä ja ystävyydestä New Yorkin taidepiireissä 60-70-lukujen taitteessa.

Christiane F.: Huumeasema Zoo. Kuvaa realistisesti nuorten huumeidenkäyttöä 1970-luvun Berliinissä. Omaelämäkerta.

Plath, Sylvia: Lasikellon alla. Fiktiivinen teos, joka perustuu itsemurhan tehneen runoilijan elämäkertaan.

Hegemann, Helene: Aksolotli: yliajo. 16-vuotias älykäs ja boheemi Mifti elää Berliinin kaduilla, sekoilee ja käyttää huumeita. Romaani.

Heberlein, Ann: En tahdo kuolla, en vain jaksa elää. Ann Heberlein sairastui 14-vuotiana syömishäiriöön ja myöhemmin bipolaariseen mielialahäiriöön. Muistelmateos.

Denezkina, Irina: Anna mulle! Kuvaa venäläisnuorten arkea, joka sisältää seksiä ja päihteitä. Romaani.

O´Brien, Lucy: Madonna: elämäkerta. Italialais-amerikkalaisen perheen kunnianhimoinen tytär raivaa tiensä Detroitin esikaupungeista viihdemaailman huipulle.

Langer, Adam: California Avenue. Romaani kolmen juutalaisperheen elämästä Pohjois-Chicagossa 1970- ja 1980 -lukujen taitteessa.

Burroughs, Augusten: Juoksee saksien kanssa. Erikoisissa olosuhteissa varttuneen pojan kasvutarina. Burroughs on syntynyt vuonna 1965. Muistelmateos.

Voisit myös tykätä leffasta Vuosi nuoruudestani. ohj. James Mangold. pääosissa on Winona Ryder ja Angelina Jolie. Perustuu Susanna Kayesenin omaelämänkerralliseen kirjaan, jota ei ole suomennettu.

Kaikki kirjat löytyvät pääkaupunkiseudun yhteisluettelotietokannasta Helmetistä http://www.helmet.fi