Tarvitsen kirjoja, jotka käsittelevät 70- ja 80-luvun lähiöelämää. Romaaneja ja tietokirjallisuutta.

Kysytty

Hei, tarvitsen kirjoja, jotka käsittelevät 70- ja 80-luvun lähiöelämää. Romaaneja ja tietokirjallisuutta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Viime vuonna on ilmestynyt mainio kirja 1970-luvusta nimeltään Reilusti ruskeaa, tekijänä Minna Sarantola-Weiss (WSOY). Tuon ajan ruokakulttuuria on esitelty kirjassa 70-luku tarjottimella, tekijänä Christina Aalto (Schildt 2002). Muodista ja muotoilusta löytyy esim. kirjasta Muodon kuvat 1960-1990, toimittanut Juliana Balint (Tietopuu 1991) ja nuorisokulttuurista kirjassa Täältä tulee nuoriso: 1950-1979, toimittanut Kaj Häggman ( WSOY 2006). Lähiöelämää on tutkittu mm. seuraavissa kirjoissa: Matti Kortteinen: Lähiö, tutkimus elämäntapojen muutoksesta (Otava 1982), Kotikaduilla, kaupunkilaiselämää 1970-luvun Helsingissä (Edita 1990) ja Riitta Astikainen: Elämää lähiössä (Helsingin Sanomat 1997) sekä Riitta Hurme: Suomalainen lähiö Tapiolasta Pihlajamäkeen (Tiedekirja 1991). Lisäksi monista lähiöistä löytyy omia kirjoja, kuten esim. Kontulasta, Myllypurosta, Herttoniemestä, Pihlajamäestä, Vuosaaresta, Roihuvuoresta, Koivukylästä, Myyrmäestä, Martinlaaksosta ja Hervannasta. Helsingin pääkirjastossa Pasilassa on kattava Helsinki-kokoelma, johon kannattaa myös tutustua.
Tuon ajan kirjailijoita ovat mm. Hannu Aho teoksilla Taivaan tulet ja Pelistä pois, Alpo Ruuth Nousukausi, Annika Idströmin Sinitaivas, ja Ruotsiin sijoittuva Aila Meriluodon Peter, Peter. Nykykertojista tuosta ajasta ovat kirjoittaneet esim. Kjell Westö: Leijat Helsingin yllä, Laura Latvala: Tytöt ja Laura Honkasalo: Sinun lapsesi eivät ole sinun