Tarvitaanko 50 eur arvoisen lahjakortin arvontaan lupa? Jos tarvitaan mistä sen saa? Arvonnan järjestäjänä olisi yhdistys.

Kysytty

Moi
Tarvitaanko 50 eur arvoisen lahjakortin arvontaan lupa? Jos tarvitaan mistä sen saa? Arvonnan järjestäjänä olisi yhdistys.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on tavara-arpajaiset, jossa arpajaislain mukaan voi arpomisella tai muulla siihen rinnastettavalla sattumaan perustuvalla tavalla voittaa tavaraa tai tavaraan taikka palveluihin vaihdettavissa olevia lahja- tai ostokortteja. Arpajaiset saa toimeenpanna rekisteröity yhdistys, itsenäinen säätiö tai muu sellainen yhteisö, jolla on yleishyödyllinen tarkoitus ja jonka kotipaikka on Suomessa. Edelleen laissa sanotaan, että arpajaiset saa toimeenpanna vain viranomaisen antamalla luvalla, jollei toisin säädetä. Luvan tavara-arpajaisiin (tavara-arpajaislupa) antaa ja peruuttaa toimeenpanopaikan poliisilaitos toimialueellaan.
Kuitenkin edellä tarkoitettu yhteisö saa toimeenpanna ilman viranomaisen antamaa lupaa tavara-arpajaiset, joissa arpojen yhteenlaskettu myyntihinta on enintään 2 000 euroa ja joissa arpojen myynti ja voittojen jako tapahtuu samassa tilaisuudessa (pienarpajaiset).
Tämän palvelun vastaajat eivät ole asiantuntijoita laintulkinnassa, mutta näin maallikkonäkemyksen mukaan kyseisen lahjakortin arvontaan ei tarvittaisi viranomaisen lupaa.
Arpajaislaki http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011047#L5P27