Otsikko
Tarkoitukseni on tehdä tutkimus organisaatiossamme tehtävästä lehdistöseurannasta, ja sen kehittämismahdollisuuksista. Olen yrittänyt löytää aihetta …

Kysytty

Tarkoitukseni on tehdä tutkimus
organisaatiossamme tehtävästä
lehdistöseurannasta, ja sen
kehittämismahdollisuuksista.
Olen yrittänyt löytää aihetta
"hipovaa" materiaalia, kuten
tutkimuksia ja kirjallisuutta, mutta
en olen onnistunut edes määrittelemään
sellaista hakusanaa jolla löytäisin
tietoa verkosta. Olen yrittänyt
"lehdistökatsaus" ja "lehdistöseuranta",
mutta tuloksia ei tule.
Voitko auttaa minua löytämään
materiaalia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastojen tietokannat eivät tosiaan paljon aiheesta anna, kuten olet itsekin kokenut. Internetin hakukoneilta kannatta ehkä yrittää; Suomen yleisten kirjastojen etusivulta (SYKE, osoite http://www.kirjastot.fi) pääset näihin. Esimerkiksi Evreka-haku antaa ehkä tutkimisen arvoisia tuloksia hakusanalla VIESTINTÄTUTKIMUS (esim. http://www.infor.fi/infor/suunnittelu/32.html). Muita kokeilemisen arvoisia hakutermejä: LEHDISTÖ SEURANTA TUTKIMUS, LEIKEPALVELU, MEDIA INTELLIGENCE, MEDIASEURANTA. Internet-haut antavat mm. linkkejä useiden leikepalveluyritysten kotisivuille. Artikkelitietokanta Aleksista saa hakutermillä SEURANTA LEHDISTÖ joitakin artikkeleita (esim. Monitor-tutkimus : mediat muuttuvat - lehti kiinnostaa aina, kirj. Heikki Peutere, lehdessä Suomen lehdistö 1995:12).

Helsingin kaupunginkirjaston Plussa-tietokannasta löytyi joitakin nimekkeitä, jotka ehkä saattavat sivuta aihetta (en valitettavasti saanut niitä käsiini): Paula Liukkonen: Laaja-alainen toiminnanseuranta (Edita 1997), Aikakauslehdistön voimatekijät : tutkimusraportti (Aikakauslehtien liitto, 1991) sekä Mediasidonnaisuus : yleisön kiinnostuksen kohteet ja mediat niistä saatavan tiedon lähteinä (Aikakauslehtien liitto 1992). Saatavuustiedot saa Plussasta.

Helsingin yliopiston viestinnän laitoksella tehdyt pro gradu -tutkielmat, joista ehkä voi löytyä kiinnostavia, löytyvät laitoksen sivuilta (http://www.valt.helsinki.fi/comm/) kohdasta Maisterin tutkinto. Myös laitoksen linkit kannattaa tutkia, esim. Viestintätieteiden yliopistoverkosto osoitteessa http://www.uta.fi/viesverk/.