Tarkoittaako kantahenkilökunta kaikkia työsuhteessa olevia sotilaita? Tarkoittaako se pelkästään upseereita ja aliupseereita? Luetaanko kantahenkilökuntaan…

Kysytty

Tarkoittaako kantahenkilökunta kaikkia työsuhteessa olevia sotilaita? Tarkoittaako se pelkästään upseereita ja aliupseereita?

Luetaanko kantahenkilökuntaan myös lyhyessä työsuhteessa olevia sotilaita jotka on koottu reserviläisistä, kuten rauhanturvajoukot ja sopimussotilaat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kantahenkilökuntaan kuuluviksi on määritelty Yleisessä palvelusohjesäännössä (YLPALVO) ammattisotilaat ja kadetit. Ammattisotilaalla tarkoitetaan sotilasvirassa palvelevaa sekä henkilöä, joka on nimitetty puolustusvoimissa määräaikaiseen virkasuhteeseen määrättynä sotilastehtävään. Sopimussotilaita ovat varusmiespalveluksen jälkeen määräaikaiseen virkasuhteeseen nimitetyt ja sotilastehtävään määrätyt henkilöt. Kadetti on opiskelija, joka ei ole virka- eikä palvelussuhteessa puolustusvoimiin.

Varusmiehet ja palvelukseen käsketyt reserviläiset sekä sotilaallisen kriisinhallinnan sotilastehtävissä palvelevat eivät ole kantahenkilökuntaa.

Lähde:

Yleinen palvelusohjesääntö (YLPALVO). Pääesikunta, henkilöstöosasto 2017.