Tapio Rautavaaran Korttipakka -esityksen taustalla soi Jaakko Salon säveltämä musiikki. Sanoista ei oikein saa selvää (tosin luulen erottavani siellä täällä…

Kysytty

Tapio Rautavaaran Korttipakka -esityksen taustalla soi Jaakko Salon säveltämä musiikki. Sanoista ei oikein saa selvää (tosin luulen erottavani siellä täällä sanan "kotimaa"). Onko tätä kappaletta koskaan julkaistu yksinään äänitteenä tai edes nuottina?

80-luvun puolivälissä tuli TV:stä ulkomainen dokumenttisarja, joka käsitteli 1930-lukua. Sarjassa soi muistaakseni kunkin jakson loppupuolella musiikkipätkä, jonka sävel meni melkein samalla tavalla kuin Jonnan 'On vain sydän' -kappaleen kertosäe. Tämän kappaleen nimeä tiedustelisin.

Etsin kappaletta, joka alkaa sanoilla "Olen kolmetoistavuotias ja kun katson eessäin maailmaa...". Tämä oli ehkä Kyky 80-ohjelmassa vai olisiko ollut Syksyn Sävel-ehdokkaana. Myös radiosta olen sen joskus kuullut.

Mikä mahtoi olla lottoarvonnan taustalla vuonna -81 tai -82 soinut kappale, jonka eräästä kohdasta tulee mieleen James Bond -teema, mutta muuten sävel oli erilainen?

https://youtu.be/_5Dn7mm2WkE?t=22

. . .siis ei tämä, vaan tätä edeltävä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tapio Rautavaaran esittämän Korttipakan sanat on kirjoittanut Seppo Virtanen. Kappaleen nuotit löytyvät muun muassa julkaisusta Reissumiehen taival. Lauluja. Fazer 1992.

Kollegat löysivät tällaisen: Tulikukka Kiviharju, Olen 13-vuotias.

Kysyin lottoarvontojen musiikista Kansallisesta audiovisuaalisesta instituutista, sain sieltä vastauksen: KAVIn arkistosta löysin äkkiseltään vain lottomainoksia sekä lottoarvonnat vuosilta 1979 ja 1984. Näissä arvonnan taustamusiikki oli erilaista, sellaista keveämpää musiikkia.

Ylipäätään taustamusiikit ovat saattaneet olla varta vasten lottoarvontaa vasten sävellettyjä, eivät siis välttämättä itsenäisiä kappaleitaan. Niillä ei siis ole välttämättä myöskään erityisempiä nimiäkään.

Veikkauksen viestintäosasto tuli vielä mieleen teoreettisena vastaajana. Veikkaus on laittanut YouTubeen yksittäisiä maistiaisia eri vuosikymmenten lottoarvonnoista, esim. https://youtu.be/_5Dn7mm2WkE (tässäkin taas erilainen teema 1980-luvulta).

Nuo kaksi muuta jäivät meiltä pimentoon. Tuntisikohan joku lukijamme?