Otsikko
Tanska -suomi jalkapallo-ottelussa sattuneen vakavan sairaskohtauksen yhteydessä uutisoiduissa kuvissa moni pitää kättään täi käsiään suun edessä. Mikähän on…

Kysytty

Tanska -suomi jalkapallo-ottelussa sattuneen vakavan sairaskohtauksen yhteydessä uutisoiduissa kuvissa moni pitää kättään täi käsiään suun edessä. Mikähän on ilmiön tieteellinen selitys?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Liitän tähän vastauksen, jonka kollega on aiemmin laatinut Kysy.fi -sivustolle tulleeseen kysymykseen. Uudempaa tai tieteellisempää vastausta en onnistunut löytämään.

"Kovin tieteellisiä selvityksiä aiheesta vastaaja ei löytänyt. Pelästyessä elimistömme usein jännittyy, verenkierto kiihtyy ja suu avautuu jotta happea virtaisi tehokkaammin keuhkoihin. Käden vieminen suun eteen saattaa olla signaali muille: olen pelästynyt, vaara uhkaa. Eräs lähde huomauttaa, että todellisessa uhkatilanteessa yleensä vain huudetaan. Toisaalta suun peittäminen eri tilanteissa voi olla suojautumiskeino. Suu ilmaisee tunteita ja toisinaan emme halua paljastaa avoimesti reaktioitamme, ovat ne sitten pelkoa, surua tai suurta riemua. Aivastaessa suu peitetään jotta pärskeet eivät lennä hallitsemattomasti ympärille. Näin taidetaan myös opettaa toimimaan.

Verkossa esiintyy myös teorioita, joiden mukaan aikoinaan on pelätty sielun voivan lentää apposen avoimesta suusta ulos. Tapa peittää suu olisi siis vanhaa perua."

http://www.kysy.fi/kysymys/miksi-naiset-laittavat-katensa-suun-eteen-pe…

https://www.scienceabc.com/humans/why-do-we-open-our-mouths-when-were-s…

https://www.sciencefocus.com/the-human-body/why-do-we-cover-our-mouths-…