Tänään parturissa käytyäni rupesin miettimään, mitä ihmisen hiuksille tapahtuu, kun ne leikataan, siis sille osalle joka jää parturin lattialle. Tietenkin ne…

Kysytty

Tänään parturissa käytyäni rupesin miettimään, mitä ihmisen hiuksille tapahtuu, kun ne leikataan, siis sille osalle joka jää parturin lattialle. Tietenkin ne harjataan tai imuroidaan pois, mutta mitä niille sitten tapahtuu? Nekö vain laitetaan roskiin ja päätyvät kaatopaikalle mätänemään? Entä onko hiukset biojätettä, sekajätettä vai minkälaista jätettä se on?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hiukset kuuluvat sekajätteeseen, sillä niiden kompostoituminen on niin hidasta, että niitä ei voi laittaa biojätteisiin. Sama pätee myös esim. kynnenleikkuusta syntyvään jätteeseen.

Lassila & Tikanojan kierrätysopas: http://www.lassila-tikanoja.fi/fi/kierratysopas/Mokki/lajitteluohjeetmo…

10 ääntä

Kommentit

Hyvä, näin varmaan kompostoinnin osalta. Voisiko vastausta päivittää siltä osin, kuinka olisi alueella, jolla biojäte mädätetään/tehdään biokaasuksi. Onko tällöin menetelmä nopeampana ja tehokkaampana kykenevä käsittelemään hiuksia?

valitettavasti hiukset eivat kelpaa biojatteeseen huonon maantumisen ansiosta,niitahan olisi varmaan tonnitolkulla saatavissa parturiliikeiden lattioissa,jos jokuvaan keksis niille hyodyllista kayttoa niin se olisi hieno juttu.